Yhteiselo äidin vanhempien kanssa ja arjen jakaminen teki
isovanhemmista läheisiä. Lapsuudessa toinen isoisäni Onni jäi vähän
vieraammaksi mutta 80-luvulla eri yhteyksissä kohtaaminen korvasi määrän
laadulla. Armeijan jälkeinen viransijaisuusvuosi Paavolassa oli elämän suunnan
kannalta merkittävä työkokemus mutta myös merkittävä matka omille juurille ja
historiaan. Työstä päin oli mahdollisuus käydä tapaamassa isoisä Onnia.
Tapaamisilla oli suuri merkitys sillä kipinä sukututkimukseen ja oman suvun
vaiheisiin syttyi noista tapaamisista. Entinen oppilaani Tuomo Paavola
kirjoitti tilaustyönä Lapuan Tiistenjoen historian. Hän kirjoitti osuvasti että
Tiistenjoella suullisella perimätiedolla ja kerronnalla on ollut vankat ja
pitkät perinteet. Isoisäni kertoi suvun esivanhemmista ja osasi luetella
kahdeksan sukupolvea esivanhempia taaksepäin. Tietoisuus siitä ketjusta johon
kuuluu konkretisoitui kertomusten kautta. Kaupungissa tai niin kuin Lapualla
sanotaan ” kylällä” kasvaneelle valkeni miten syvällä maassa ja savessa juuret
on. Isoisä ymmärrykseni mukaan oli ylpeä talonpoikaisjuurista jotka ulottuvat
1500-1600 luvulle asti. Toisaalta tarinoissa eli arkirealismi siitä miten
rankkaa talonpoikien elämä oli ollut ja lohtua oli tuonut pitkässä historiassa
joko pullo tai uskonto, ensin mainittu huonoin seurauksin. Sotaväenotot olivat
pitkässä historiassa olleet myös talonpoikien velvoitteena. Vapaussodan aikana
isoisä oli talosta laitettu mieheksi ja osallistunut taisteluihin. Kauppiasura
katkesi talvisodan vuosiin ja nuo kokemukset olivatkin väistämättä muovanneet
ajatusmaailmaa. Ukrainan uutisia kuunnellessa tulee väistämättä Onnin sanat
mieleen siitä miten sota on turha keino ongelmien ratkaisuun, toisaalta hänen
puheissaan kävi selkeästi esille että talvisodan aikana tehtiin mitä piti
tehdä.
Oman suvun historiaa tutkiessa kirjailija Antti Tuurin lause
Pohjanmaa elokuvasta ” vanhois naisis asuu viisaus” pitää paikkansa. Kahdesti
lähes viidensadan vuoden historiassa naiset ovat nostaneet ja pitäneet suvun ja
nimen hengissä. Sukellus historiaan toi esille että esi-isistä löytyi myös
säätypäivien talonpoikaisedustaja vuodelta 1668, Tuomas Ämmälä Ämmälän ja
Hiipakan talojen isäntä. Jos Tuomas oli kunnon isäntä, niin löytyy suvusta myös
niitä isäntiä jotka kievarissa istumalla saivat talonsa lähes rappiotilaan.
Tuomaksen Tukholman edustusmatka oli mitä ilmeisemmin mennyt hyvin koska 1681
oli ollut vielä pitäjän edustajana Salossa missä ruotujärjestelmää oli
yritetty saada talonpojille myönteisemmäksi.
1900-luvulla perinteinen talonpojan ja emännän ura ei ollut
enää itsestään selvyys. Isoisän sisaruksista kaksi hakeutuivat seminaariin ja
siitä opettajauralle Seuraavissa sukupolvissa kouluttautuminen oli yleistä. Koulutuksen vähyys ei menneissä sukupolvissa
ollut kuitenkaan este osallistumiselle ja vaikuttamiselle. Oma suku muiden
vanhojen paikallissukujen kanssa oli osallistunut osuuskassan ,meijerin,
nuorisoseuran ja monen toiminnan aloittamiseen
Isoisän tarinoissa nousi esille perinteiset talonpoikaisarvot,
perhe, kotiseutu ja uskonnosta kumpuava arvopohja. Niiden arvojen varaan elämä
oli rakentunut . Sukututkimus on monellakin tapaa mielenkiintoinen harrastus.
Helposti alkuun pääsee
HisKi tietokannasta.
“Onni osasi luetella kahdeksan sukupolvea taaksepäin.” Onko tästä dokumenttia pdf- muodossa?
VastaaPoistaHanna Hiipakka