Koulumiehen elämänpolulta poimittua. Kirjoitan enimmäkseen ajatuksistani, kokemuksistani ja muistoistani työuran varrelta.
tiistai 1. joulukuuta 2015
Toimintakulttuurin muutoksen vaikutus koulujen itsearviointiin
Perusopetuksen lainsäädännön päivityksessä 1999 koulujen itsearviointi ja opetuksen järjestäjän velvoite arvioida järjestämäänsä koulutusta ohjasivat arviointia lainsäädännön kautta. Opetushallituksen laatukriteerien työstäminen alkoi ja aluehallintovirastojen edeltäjien läänin kouluosastojen rooli oli myös merkittävä. Länsi-Suomen Jyväskylän ja Vaasan sekä Turun toimipisteet yhdistivät voimansa toteuttaen koulutuksen aiheeseen. Kangasojan Matti Jyväskylästä kokosi asiasta julkaisun mihin allekirjoittanutkin pääsi kirjoittamaan oman artikkelin asiasta. Laatukriteerit ovat edelleenkin hyvät mutta uskon että itsearviointi tarvitsee ennemmin tai myöhemmin päivityksen. Uuden opetussuunnitelman perusteet ohjaavat selkeästi uudenlaisen toimintakulttuurin luomiseen. Arviointi tulee rakentua perusteille ja sille miten ne koulun arjessa toteutuvat. Laatukriteerit monelta osin ovat käyttökelpoisia mutta oppilaan kohtaaman toiminan yhtä laatukorttia opetus ja oppimisjärjestelyt täytyy tarkastella uusien opetussuunnitelmien perusteiden valossa.Vaikka laatukriteerien päivitys OPH:ssa on suhteellisen tuore, pitänee niitäkin uskaltaa tarkastella uudessa valossa kuten opetussuunnitelmaa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti