Koulumiehen elämänpolulta poimittua. Kirjoitan enimmäkseen ajatuksistani, kokemuksistani ja muistoistani työuran varrelta.
lauantai 20. helmikuuta 2016
Lukio ja toinen aste
Lukiokoulutuksesta kirjoittamista voisi verrata heikoilla jäillä kävelemiseen.Substanssiosaamista asiasta kun ei allekirjoittaneella ole. Kokemukset lukiosta rajoittuvat omaan lukioaikaani 1977-1980 ja kokemuksena kahden lukiolaisen isänä 2000-luvun lopussa.Kirjoittamiseen innoitti kuitenkin lukion rehtorikollegan sanat. Onnitellessamme valtakunnallisesti menestyneen lukion kollegaa, hän totesi että kiitos kuuluu koko koulupolulle alakoulusta lukioon asti. Kommentti teki minuun ainakin vaikutuksen, katsottiin koko metsää , ei vain sen yksittäistä puuta. Vuosien saatossa olen yrittänyt säännöllisin välein muistuttaa itseäni siitä että on kysymys koko suomalaisesta koulutusjärjestelmästä , ei vain siitä asteesta tai koulumuodosta mitä itse edustaa.Toinen kirjoittamaan innoittava syy oli Hesarissa ollut kysymys; estääkö ylioppilaskirjoitukset lukion kehittymistä/kehittämistä. Kysymys on aika mielenkiintoinen.Itse olen aina pohtinut sitä että lukion oppimäärän suorittamisesta voi saada todistuksen ja toisaalta koulumuoto tähtää ylioppilaskirjoitukseen mikä omassa nuoruudessa oli kriteeri jatko-opinoille.Koulu heijastaa aina yhteiskunnan trendejä, tämä on näkynyt myös lukiossa.1977 keskikoulunsa/peruskoulunsa päättävällä oli karkeasti jaotellen seuraavat vaihtoehdot a hakea lukioon b hakea ammattikouluun c hakea kauppaopistoon. Mikään valinnoista ei estänyt jatko-opintoja mutta työtä ja omaa aktiivisuutta ne vaativat koska valmiita väyliä ei ollut.Tiedän yhden tohtorin joka valmistui ensin ammattikoulusta . Sen jälkeen tentti yksityisesti oppikoulun. Oppikoulusta tie jatkui yliopistoon ja akateemiset opinnot huipentuivat tohtoritutkintoon.
Olen tavannut omia oppilaitani jotka ovat puurtaneet sekä ammattitutkinnon että ylioppilastutkinnon. Paljon on menty eteenpäin niistä päivistä kun oma lukioaika sujui koulumaisesti.Kurssimuotoisuus on arkea tämän päivän lukiolaisille.
Hesarissa oli taannoin myös juttua siitä ,pitäisikö lukiossa olla mahdollisuus keskityä vain osaan aineista. Mielenkiintoista nähdä mihin suomalainen lukio etenee.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti