keskiviikko 30. elokuuta 2017

Kansainvälisyys- ja globaalikasvatuksen uudet haasteet

Opetussuunnitelman perustekstissä arvopohjaa käsittelevässä osiossa tuodaan selkeästi esille kestävä kehitys yhtenä arvona suomalaisen peruskoulun toiminnalle. Opetushallituksen ja Kuopion yhteisesti järjestämässä tilaisuudessa keväällä 2017, seminaarin osallistujat tutustuivat YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030 asiakirjaan. Asiakirja on merkityksellinen koska globaalilla tasolla se määrittää niitä periaatteita mihin kestävällä kehityksellä pyritään. Se haastaa myös uudella tavalla kouluja kansainvälisyys- ja globaalikasvatuksen osalta. Kouluissa se merkitsee entistä laajempaa viitekehystä kv -ja globaalikasvatukseen.

YK: yleiskokous hyväksyi 17 tavoitteen Agendan 2015 ja ohjelmatavoitteet on asetettu vuosille 2016-2030.Liitän tähän linkin mistä pääsee tutustumaan Agendaan ja materiaaliin

http://www.ykliitto.fi/yk70v/yk/kehitys/post-2015

Mikäli linkki ei aukea niin syötä esimerkiksi Googleen hauksi Suomen YK-LIITTO


Agendalta löytyy niitä elementtejä joita koulun kansainvälisyystyö sisältää. Jokaisen olisi kuitenkin hyvä pohtia mitä monet ympäristöön ja ympäristötekoihin liittyvät asiat merkitsisivät kansainvälisyystyössä ja miten Agenda , 17 kohtaa nivottaisiin osaksi kouluissa tehtävää kv-työtä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti