Koulumiehen elämänpolulta poimittua. Kirjoitan enimmäkseen ajatuksistani, kokemuksistani ja muistoistani työuran varrelta.
perjantai 14. kesäkuuta 2019
Opetusministeri vastasi hyvin hänelle lähetettyyn avoimeen kirjeeseen koulutuksesta. Vanhan kokoomuslaisen on pakko kumartaa opetusministerin suuntaan.On totta että oppilaiden pahoinvointi on lisäätynyt. Pakko on myös kirjoittaa sekin että koulun on katsottava itseään peiliin, mutta syy pahoinvointiin ei useinkan ole koulutuksessa vaan syyt ovat syvemmällä yhteiskunnassa;työttömyys, alkoholismi, köyhyys,vanehempien parisuhdeongelmat. Koulu ei voi ratkaista näitä kysymyksiä., eikä sen pdä yrittääkään.Koulun tehtävä on tarjota elämän perustyökalut; lukeminen,laskeminen ja matemaattiset perustaidot. Sitä mikä ei ole rikki , ei pidä yrittää korjata.Iloinen olen siitä etttä kukaan ei sano sanaa digiloikka. Tietotekniikalla on välinearvo ei itseisarvo vaikka se tärkeää onkin.Norjalaiset kollegat hämmästelivät miksi Suomessa digiloikka oli noussut niin tärkeäksi, niin minäkin. Tuntuu että on palattu perusasioden äärelle.Kari Uusikylä kirjoitti osuvasti ettei kaikkien tarvitse pakonomaisesti opiskella matematiikka ,silla on toki oma arvonsa luonnontieteissä ja matematiikassa mutta se ei ole ihmisen mittari.Humanistille tämä kaikki on musiikkia korville.Ei ne seuraukset vaan syyt
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti