Kävin pintapuolisesti Lewin, Druckerin, Mckinseyn ja Burnesin malleja. Vaikka muutosta peilataan osassa liiketalouden näkökulmasta , löytyy muutokselle paljon tekijöitä jotka soveltuvat koulun muutosta tarkastellessa.
Lähes poikkeuksetta muutos luo epävarmuutta , vanhentuneet tavat luovat turvallisuutta.
Onko muutos pintapuolinen ja kosmeettinen vai tavoitellaanko pysyvää pitkäkestoista ja syvällistä muutosta muutosta
Hyvin johdetussa muutoksessa viestintä on avainasemassa
Muutos harvoin onnistuu ylhältä annettuna tai käskytettynä vaan lähtee korvien välistä, se tekeekin siitä usein raskaan ja hitaan prosessin
Esimiehen tulee kestää se epävarmuus miten työntekijät muutoksen kokevat, on muuten helpommin sanottu kuin tehty.
Miten muutos sitten onnistuu ? Lähes poikkeuksetta kaikki muutosteoreetikot nostivat sitouttamisen yhdeksi ratkaisevista tekijöistä muutoksessa. Ajan lisäksi muutos tarvitsee ennen kaikkea poisoppimista vanhasta ja tukea uuden oppimiseen. Tässä on kyllä paradoksia kerrassaan kun köyhät koulutoimet joutuvat kouluttamisesta ehkä tinkimään.
Muutos tarvitsee myös johtamista pitkäjänteisesti ja sen haasteet ovat mittavat.Eihän yksi blogi edes riitä niitä kiteyttämään joten kiteytän senmyöhemmin omana blogina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti