sunnuntai 10. syyskuuta 2017

Malli koulukohtaiseen kv-työhön

Lähtökohtana aina perusteet opetussuunnitelmasta


1 Suunnitelkaa ja miettikää miten oppilaan oppimisessa ja opettamisessa kansainvälisyys näkyy. Kysymystä on hyvä pohtia ainekohtaisesta opetussuunnitelmasta lähtien, laaja-alaisen oppimisen näkökulmasta ja näkyykö se jotenkin oppimiskokonaisuuksissa.

2 Onko koulunne lukuvuosisuunnitelmassa vakiintunut toimintatapoja, esim.kielipäivä, yhteistyökumppanin vierailu tai muu koulun kansainvälisyystoimintaa vahvistava työtapa


3 Millaisia yhteistyöverkostoja koulullanne on; kummikoulu, ystävyyskoulu.Onko teillä vakiintuneita toimintatapoja.Millaisia odotuksia teillä on yhteistyön suhteen

4 Tukeeko yhteistyönne myös opettajien ammatillista kehittymistä


5 Missä vaiheessa koulunne on kansainvälisyystyössä, onko kysymys uudesta asiasta vai oletteko konkareita joille liikkuvuus on tuttua.

6 Arvioikaa onko kansainvälisyystyö luonteva osa koulunne toimintaa vai tuntuuko se irralliselta


7 Miten koulunne rehtori, tiimit tai vastuuhenkilöt ovat sitoutuneet kansainvälisyystyöhön ja sen johtamiseen.


8 Mikäli ette ole varmoja koulunne kansainvälisyystoiminnan tilanteesta, miettikää ja listatkaa niitä posiitivisia asioita mitä toiminta voi tuottaa juuri teidän koulullenne.

9 Jos et tiedä , miten edetä ja kehittää kansainvälisyystyötä koulussa, tutustu polkkaverkoston materiaaliin, ota yhteyttä rohkeasti vertaistoimijoihin


10 Muista että kv-toiminta ei ole irrallista puuhastelua vaan opetussuunitelman mukaista toimintaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti