maanantai 13. marraskuuta 2017

kv -vinkki 20

Jatkan edellisessä vinkissä aloittamaani Agenda 2030 käsittelyä ja sen vaikutusta peruskoulun globaalikasvatukseen. Näkökulma on ehkä enemmän painottunut vuosiluokkiin 1-6. Kuten kirjoitin aikaisemmin agendan yhteys globaalikasvatuksen teemoihin on selkeä. Globaalikasvatuksen 5 aihealuetta ihmisoikeus ja tasa-arvo, kehityskasvatus, kulttuurikasvatus, rauha.ja turvallisuuskasvatus sekä ympäristökasvatus löytyvät agendan sisältä.

Agenda 2030 toisena asiana on " ei nälkää". Teema haastaa vuosiluokilla 1-6 miettimään, miten aihetta käsitellä ja lähestyä. Tälläiselle 60 -luvun lapselle on jäänyt muistiin television kuvat nälänhädästä Biafrasta ja nälkiintyneistä lapsista. On ainakin opettajan ominaisuudessa asiaa käsiteltäessä mietittävä oppimateriaali oppilaan iän ja kehitystason mukaisesti. Nälkää ja ruuan puutetta onkin ehkä lähestyttävä seuraavista tulokulmista. On luotava tietoisuus siitä että ruuan puute monessa osissa maailmaa on ongelma, on luotava asenteita. Ruaan arvostus mikä tulee näkyä jokapäiväisessä koulutyössä, ymmärrys asioiden riippuvuudesta ja syy-seuraussuhteista. Syy -seuraussuhteita käsitellessä globaaliriippuvuus, perhosefekti, se mitä me teemme Suomessa tai se mitä tehdään muuaalla vaikkapa Brasilian sademetsien kaataminen , vaikuttaa maailmanlaajuisesti.

Edellä mainitut ovat toki haastavia aiheita 1-6 luokilla koska niissä riittää pohtimista 7-9 luokkalaisille ja lukiolaisille. Konkreettiset toimet mitä yksittäinen koulu voi tehdä on osallistua Nälkäpäivän tyyppisiin keräyksiin.

Tämä 2 aihe tarjoaa opetustyössä mahdollisuuden pohtia ruuan puutteen syitä; ympäristökasvatuksessa pohdinta , mistä johtuu ruuan puute.
Miten ilmaston uutos vaikuttaa asiaan ja millaisista muista syistä löytyy linkkejä historiaan ja yhteiskuntaoppiin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti