Suomalaisen yhteiskunnan kehittäessään itseään avoimeksi ja suvaitsevaksi kansakunnaksi on koulutuksessa kansainvälisyys tärkeässä asemassa.Koulutuksessa kansainvälisyyden toimintamuodot on otettava käyttöön varhaisessa vaiheessa.Kyky toimia monikulttuurisissa verkoissa ja vahva kansainvälinen osaaminen ovat suomalaisen kilpailukyvyn kannalta keskeisiä taitoja.Alexander Stubb on eri yhteyksissä tuonut esille myönteisen Suomi-kuvan luomisen kumppanuudella ja yhteistyöllä.
Peruskoulussa on voitu osallistua kansainvälisiin hankkeisiin jo 90-luvulta lähtien.Merkittävinä virstanpylväinä voitaneen pitää Suomen liittymistä Euroopan unioniin ja Cimon perustamista.Myönteisenä asiana voitaneen pitää yliopiston ja korkeakouluopiskelijoiden vaihdon lisääntymistä, onhan Suomi vapaa-ajan liikkumisen kärkimaita kansainvälisesti tarkasteltuna.Kansainvälisyys nähdään laajempana asiana kun vain liikkumisena. Opetushallitus on tehnyt merkittävää työtä viime vuosina kotikansainvälisyyden lisäämiseksi, käsitteen voisi yrittää kiteyttää ajatukseen; hyödynnetään käsillä olevia resursseja kotimaassa kansainvälisyyden toteuttamiseksi.Monelle koululle Comenius-projekti on ollut ponnahduslauta kansainvälisyyteen ja kestävien kontaktien luomiseen.Itselläni oli ilo työskennellä baskien, kreikkalaisten ja skottien kanssa vuosina 2002-2004.Kokemus oli opettavainen.
Pienenä kansakuntana emme voi eristäytyä vaan olla yhä tiiviimpi osa eurooppalaistaa yhteisöä sekä osana globaalia toimintaa.
Comenius- projektista myöhemmin oma blogi-juttunsa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti