Ensimmäisen työpaikkani miestenhuoneen peilissä oli tarra
missä luki” Turha peiliä on syyttää , jos naama on vino, Nikolai Gogol.
Mielestäni tuohon sitaattiin kiteytyy kaiken arviointitoiminnan ydin. On
katsottava peiliin ja jos kuva ei miellytä, on syytä tehdä jotain. Iän myötä
huomaa itsessään tietynlaisen kyynisyyden lisääntyvän. Viime aikojen
uutiset valtion talouden
tasapainottamisesta ovat ikävää luettavaa. Ikävää luettavaa siitä syystä että
säästötoimet vaikuttavat sekä suoraan että välillisesti koulutukseen ja
hoiva-alaan. Näillä aloilla on katsottu peiliin
edellisen laman jälkeen ja jokainen voi kuvitella miltä kuva näyttää.
Tutkittua tietoa on, mutta onko se painanut puntarissa paljoakaan sen voi
jokainen päätellä itse. Arvioinnin ja arviointitulosten, olipa kohteena mikä
tahansa asia , pitäisi siis johtaa uusiin ja parempiin käytäntöihin. Miltä
Suomi-neidon peilikuva näyttää tulevaisuudessa on mielenkiintoinen kysymys.
Suomalainen osaaminen on kytköksissä suomalaiseen koulutukseen. Käyttäessäni
sanaa koulutus tarkoitan sillä laajaa kenttää aina päivähoitolapsista yliopisto
ja korkeakouluopiskelijoihin sekä kaikkeen siltä väliltä. Pienen kansakunnan
menestyksen takana on osaaminen, osaamisemme perinteisillä vientialoilla,
osaamisemme uusilla ja tulevilla aloilla, osaamisemme palveluissa ja
kotimarkkinoissa. On hienoa että ammattijärjestöt ovat aktiivisesti herättäneet
keskustelua eri foorumeilla koulutuksemme tulevaisuudesta. Iän karttuessa
monille asioille niin työssä kuin elämässä työn ulkopuolella löytyy vuosittain
jokin merkkipaalu. Aloittaessamme koulun itsearviointiprosessia tänä keväänä,
tuli kuluneeksi 20 vuotta siitä kun olin ensimmäisen kerran käynnistämässä
koulun itsearviointia. Ensimmäinen arviointiprosessi käynnistyi vahingossa.
Vuoden 1994 opetussuunnitelman perusteet oli järisyttävä muutos koulumaailmassa
koska koulut aidosti pääsivät tekemään koulukohtaisia opetussuunnitelmia.
Vuoden 1985 perusteita täydennettiin vain vähäisillä kuntakohtaisilla
tarkennuksilla. 1994 oli erilainen tekemisen meininki, huoltajat otettiin eri
tavalla suunnitteluun mukaan. Kun mekin koulussa lähdimme työstämään kyselyä
ensisijaisesti opetussuunnitelman tarpeista niin ajatus jalostui itsearvioinnin
tekemiseksi. Tehtävä oli haastava koska kokemusta itsearvioinnin tekemisestä ei
ollut eikä selkeää formaattia vaikka laatutyötä
yksittäisissä kouluissa kehiteltiin. Muistelen itse että ensimmäinen koulun
itsearviointi jännitti koska takana oli ikäviä säästötoimenpiteitä koulutasolla
sekä uusien kokeilujen sisäänajoa. Kun arviointi oli tehty , oli
mielenkiintoista käsitellä työyhteisössä ja johtokunnassa saatuja tuloksia.
Tulosten perusteella asetettiin selkeitä kehittämiskohteita tuleviksi vuosiksi
ja päätettiin jatkaa arviointia neljän vuoden sykleissä. Meille jäi
työyhteisönä neljä vuotta aikaa kehitellä itsearviointikyselyn työkalua ja
miettiä oppilaille suunnatun kyselytyökalun kehittämistä. Vuonna 1998
arviointityökaluja oli kehitelty ja suoritimme itsearvioinnin uudestaan. Ennen
vuotta 1999 lakiin kirjattua velvoitetta koulutuksen järjestäjän
itsearvioinnista, olimme vieneet kaksi itsearviointikierrosta läpi. Silloisen
Länsi-Suomen lääninhallituksen Vaasan toimipisteen erikoissuunnittelijana
toiminut Helka Linna kutsui minut Mentoriksi eli tukihenkilöksi ”Oppilaitoksen
itsearviointi koulutusohjelmaan. Koulutuksen lähijaksoilla toimin
luennoitsijana sekä osallistuin muutaman vanhan Vaasan läänin alueella olevan
koulun itsearviointiprosessin käynnistämiseen mentorina .Koulutusohjelman
jälkeen Matti Kangasoja läänin Jyväskylän yksiköstä kokosi julkaisun Koulun
itsearviointijärjestelmää rakentamassa johon kirjoitin artikkelin
case-study tyyppisesti .Osallistuin myös
muutamiin koko koulun vanhempainiltaan. Pääsääntöisesti vastaanotto oli
varovaisen innostunutta koska huoltajat suhtautuivat myönteisesti koulujen
itsearviointiin, tosi vanha viisaus Do not shoot the messenger piti yhtä
laillla paikkansa. Toisaalta pohjalaisena pitäisi aina muistaa kotimaakunnassa
liikkuessa puhua konstailematta. Tästä sain varsin hyvän muistutuksen ollessani
erään koulun vanhempainillassa kun sorruin konsulttikieleen ja puhuin
oppilaista asiakkaina. Silloin eräs isäntämies tokaisi, ”ne on kersoja ja ne
piretähän kuris”. Vuoden 1999 lakimuutoksen jälkeen koulukohtaiset
arviointikäytännöt kehittyivät ja alkoivat muotoutumaan. Aloittaessani Espoon
kaupungin palveluksessa ,pääsin ryhmään missä nykyisiä arvioinnin työkaluja
kehiteltiin ja kolme vuotta sitten pilotoimme koulun itsearvioinnissa uutta
työkalua. Arviointi on hieno juttu, parhaimmillaan se johtaa dynaamiseen
muutoksen ja kehitykseen, kunhan muistaa että vauhti on sellainen ettei se
uuvuta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti