Kevät on kouluissa kiireistä aikaa, menneestä viikosta voisi sanoa että työ haittaa blogiharrastusta vaikkakin kirjoittaa on kyllä saanut.Työyhteisön kanssa on saanut kirjata tulevalle lukuvuodelle tavoitteita.Kollega Skotlannista ehti myös ilahduttaa soitollaan ja jakaa kuulumisia ja murheita.Hän kertoi että Skotlannissa on haasteellista saada rekrytoitua uusia rehtoreita.Tiukka taloustilanne ja inkluusio syövät voimia, lisäksi pitäisi lasten hyvinvoinnin edistämiseksi tiivistää eri toimijoiden yhteistyötä. Eihän tuohon voinut todeta kuin että kuulostaa kovin tutulta ja kertoa suomalaisen koulun ja yhteiskunnan haasteista, pääsi harjoittelemaan taannoisen englannin kurssin sanastoa.Kurssi palautti terveellisesti maan pinnalle mitä tulee käsitykseen omista englannin taidoista.Kokemusten jakaminen eurooppalaisessa mittakaavassa on terveellistä.Meillä on paljon hyvää suomalaisessa koulussa mutta hyvää löytyy myös muualta.Menestynyt Pisa maa voi antaa mutta me voimme myös oppia muilta.Skotlannin koulutusjärjestelmä on tullut ehkä tutuimmaks itselleni kahden vuosikymmenen saatossa. Mielenkiintoiseksi seuraamisen on tehnyt opetussuunnitelman syklit, opetussuunnitelmamuutoksessa eletään ehkä vaihetta mikä vastaa meidän 1994 OPS-uudistusta.Selkein ero on aluehallinnon ja keskushallinnon voimakkaalla roolilla koulutuksessa. Arvostettu kollega pohti taannoin blogissaan vihreän lipun, lions-questin,ym suhdetta opetussuunnitelmaan. Ne toteuttavat opsiin henkeä vaikka eivät ole sinne kirjattuna.Tutustuessani viime syksynä vihreä-lippu toimintaan Skotlannissa oli keskushallinnon suunnitelmissa ohjeistaa kaikkia kouluja siihen osallistumaan eli ylhäältä ohjauksella opetussuunnitelman ulkopuolista toimintaa ohjataan.Onko se hyvä asia, asialla lienee puolensa ja puolensa.
Suomessa koulujen kansainvälisen toiminnan ja liikkuvuuden tukemisella on ollut merkittävä rooli Cimolla. Erilaisten ohjelmien puitteissa liikkuvuutta perusopetuksesta toiselle asteelle sekä kaikkien alojen opettajille on tuettu merkittävällä tavalla. Perusopetuksen puolella Comenius- ohjelma lienee tutuin monelle alan ihmiselle.Ohjelma on saanut nimensä Johan Amos Comeniuksen mukaan. Kasvatushistoria oli pahasti ruosteessa joten täytyi Wikipediasta tarkistaa mitä miehestä sanotaan
Oman aikansa edistyksellinen,liikkuva eurooppalainen,humanisti, ei siis ihme että kokonainen ohjelma saanut nimensä hänen mukaan.
Comenius -ohjelman yhtenä virstanpylväänä pidän rahoituksen muutosta 2000-luvun alussa kun kotikuntaosuuksia ei tarvinnut enää osoittaa toimintaan vaan rahoitus voitiin tehdä sataprosenttisesti myönnetyllä tuella.
Vigosin kanjonista Kreikasta Skotlannin nummille ja Bilbaon sykkeeseen mahdollistui aikanaan itselle ja muutamille oppilaille tutustuminen.Mikäli joku tätä lukeva miettii, voiko tälläiseen ryhtyä kylmiltään vai pitäisikö koulun harjoitella kansainvälisyyden taitoja ensin pienessä mittakaavassa, niin oikeaa vastausta ei ole, suosittelen toki aloittamista pienin askelin.
Sen verran Cimon sivuilla tuli käytyä että Comenius-ohjelman sisällöt tulevaisuudessa siirtyvät Erasmus-ohjelmaan.Ketä asia kiinnostaa niin tietoa löytyy
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti