Koulumiehen elämänpolulta poimittua. Kirjoitan enimmäkseen ajatuksistani, kokemuksistani ja muistoistani työuran varrelta.
perjantai 23. lokakuuta 2015
Sudenkuoppa
Sosiaalisen median foorumeilla koulukeskustelu kulminoituu voimakkaasti digioppimiseen, opettajan rooliin, oppilaan rooliin, yhteisöllisyyteen. Keskustelu on ymmärrettävää ja toivottavaa. Uuden opetussuunnitelman perusteissa edellä mainitut asiat ohjaavat uudenlaisen toimintakulttuurin luomiseen kouluissa. Määrällisesti vähemmälle huomiolle keskustelussa on jäänyt oppimisen arviointi. Toimintakulttuurin muutokseen suuressa määrin liittyy myös todellinen muutos oppilaan arvioinnissa peruskoulun aikana. Skotlantilainen kollega kertoi että Skotlannissa opetussuunnitelmamuutosta ohjasi voimakkaasti tarve uudistaa toimintakulttuuria. Kouluissa havahduttiin siihen että testit ohjasivat liiaksi toimintaa ja keskityttiin liiaksi akateemisten taitojen hiomiseen sekä testituloksiin, oppilaan kokonaisvaltaisen kehityksen jäädessä vähemmälle huomiolle.
Olisi väärin väittää että suomalaisessa koulussa oppilaan arviointi perustuu pelkästään oppimistulosten mittaamiseen, mutta kahdessa asiassa on varmasti vielä parannettavaa. Arvioinnin tapoja on tietoisesti monipuolistettava ja arvioitava myös oppilaan oppimisen prosessia.
Tehtävä on haastava koska suomalaisessa arviointikulttuurissa todistusnumerolla on vankka asema ja pitkät perinteet. Mielikuvat huoltajilla kuten oppilailla numeroarvostelusta ovat vahvat. Pitkän perinteen murtaminen ja muuttaminen eivät ole helppo tehtävä.
Koen myönteisenä sen että opetusalan keskustelufoorumeilla on syntynyt keskustelua esimerkiksi taito- ja taideaineiden arvioinnin tarpeellisuudesta . Argumentit tosin ovat hyvin samanlaisia kuin ennenkin.
Arviointia lähestyisin itse yksinkertaisin kysymyksin.
1 Ketä varten arviointia tehdään
2 Miksi arvioidaan
3 Miten arvioidaan
Vastaukset löytyvät perusopetuksen lainsäädännöstä ja opetussuunnitelman perusteista. Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekäkehittää oppilaan edellytyksiä itsearviointiin. Arvioinnin on oltava kannustavaa
Koulu vaikuttaa merkittävästi siihen, minkälaisen käsityksen oppilaat muodostavat itsestään oppijana ja ihmisenä. Erityisen suuri merkitys on opettajien antamalla palautteella. Monipuolinen arviointi ja siihen perustuvan ohjaavan palautteen antaminen ovat opettajien keskeisiä pedagogisia keinoja oppilaiden koko kehityksen ja oppimisen tukemiseen. Oppilaan koko kehityksen tukeminen
Suuri osa arvioinnista on opettajien ja oppilaiden välistä vuorovaikutusta. Oppilaan oppimista, työskentelyä ja käyttäytymistä tulee arvioida monipuolisesti. Yhteistyö kotien kanssa on osa hyvää arviointikulttuuria. Huoltajien kanssa keskustellaan koulutyön tavoitteista ja koulun arviointikäytänteistä.
On tärkeää ottaa huomioon oppilaiden erilaiset tavat oppia ja työskennellä sekä huolehtia siitä, ettei edistymisen ja osaamisen osoittamiselle ole esteitä. Huolehditaan mahdollisuuksista hyödyntää tarvittaessa tieto- ja viestintäteknologiaa ja antaa suullisia näyttöjä.
Edelliset kappaleet ovat lainauksia perusopetuslaista ja uuden opetussuunnitelman perusteista. Edellä mainitut ovat normeina velvoittavia. Koulun toimintakulttuurin muutos edellyttää muutosta myös oppilaan arvioinnissa mutta myös arviointia muuttamalla voidaan ohjata toimintakulttuurin muutosta. Arvioinnissa myös oppilaan oman itsearvioinnin merkitys korostuu entisestään. Tämä tukee myös oppilaan osallisuuden lisääntymistä koulun toimintakulttuurissa.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti