perjantai 2. lokakuuta 2015

Mitä se on se monialaisuus, sellainen monialaisuus josta koko peruskoulu puhuupi

Kiusaus oli liian suuri olla otsikoimatta J Karjalaisen sankarit laulua mukaellen. Monialaisuus peruskoulussa ei ole uusi keksintö. Alkuopetuksessa verraten paljon käytetty. Uudet OPS perusteet nostavat sen vain arvoonsa. Yläkoulussa sen jalkauttaminen on ehkä isompi haaste. Onhan yläkoulu perinteisesti ollut aika ainesidonnainen. Itse joudun pohtimaan asiaa kehittyvät toimintaympäristöt hankkeen vuoksi. Tulevien kuukausien aikana on kirkastettava käsitteet monialaisuus, ilmiöpohjaisuus ja laaja-alaisuuus. On ehkä palasteltava ensin monialaisuutta ja mitä se käytännössä tarkoittaa. Uusissa opetussuunnitelman perusteissa on kirjoitettu seuraavasti: -Opetusta eheyttämällä edistetään oppilaiden mahdollisuuksia tutkia ja oivaltaa asioiden välisiä suhteita ja keskinäisiä riippuvuuksia eri tiedonalojen näkökulmia hyödyntäen sekä kytkeä toisiinsa eri oppiaineissa opittavia asioita. - Opetuksen eheyttäminen edellyttää pedagogista lähestymistapaa, jossa kunkin oppiaineen opetuksessa ja erityisesti oppiainerajat ylittäen tarkastellaan todellisen maailman ilmiöitä tai teemoja kokonaisuuksina. Eheyttämistä voidaan toteuttaa - rinnastamalla eli opiskelemalla samaa teemaa kahdessa tai useammassa oppiaineessa samanaikaisesti - jaksottamalla eli järjestämällä samaan teemaan liittyvät asiat peräkkäin opiskeltaviksi - toteuttamalla oppilaita yhdistäviä ja toiminnallisia aktiviteetteja kuten teemapäiviä, erilaisia tapahtumia, kampanjoita, opintokäyntejä ja leirikouluja - suunnittelemalla monialaisia, pitempikestoisia oppimiskokonaisuuksia, joiden toteuttamiseen osallistuu useampia oppiaineita ja joissa käytetään edellä mainittuja eheyttämistapoja - muodostamalla oppiaineista integroituja kokonaisuuksia kuten valtioneuvoston asetuksessa määritelty ympäristöoppi-oppiaine, joka muodostuu viidestä eri oppiaineesta (fysiikka, kemia, biologia, maantieto, terveystieto) - kokonaisopetuksena, jossa kaikki opetus toteutetaan eheytettynä kuten esiopetuksessa.
- Paikallisessa opetussuunnitelmassa ja vuosisuunnitelmassa päätetään opetuksen eheyttämistavoista sekä monialaisten oppimiskokonaisuuksien sisällöistä ja toteuttamistavoista. Tällöin tulee huolehtia siitä, että kaikkien oppilaiden opintoihin sisältyy vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuodessa. Oppimiskokonaisuus suunnitellaan kestoltaan sellaiseksi, että oppilailla on aikaa syventyä oppimiskokonaisuuden sisältöön ja työskennellä pitkäjänteisesti ja tavoitteellisesti. (tukiaineisto) Monialaiset oppimiskokonaisuudet edistävät perusopetukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja erityisesti laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Monialaisten oppimiskokonaisuuksien aiheet suunnitellaan paikallisesti ilmentämään edellä kuvattuja toimintakulttuurin ulottuvuuksia.
Eheyttämisen toteuttamisesimerkeissä on kirjattu hyviä esimerkkejä. Näistä saman teeman opiskeleminen kahdessa tai useammassa oppiaineessa samanaikaisesti on verraten tuttu ja usein käytetty tapa. Googlen hakukonetta käyttäen pääsee linkkeihin missä eri kaupunkien työpajoissa on käytännön esimerkein mallitettu toimintamalleja monialaisten toteuttamiseksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti