tiistai 4. heinäkuuta 2017

kommunikaatio ratkaisee

Organisaatioasiantuntija Pekka Järvinen on julkaisuissaan ja esiintymisissään tuonut selkeästi esille miten toimiva organisaatio tarvitsee toimivat rakenteet. Johtamiseen liittyvässä kirjallisuudessa ja julkaisuissa organisaatiot kuvataan usein vertikaalisella kuvauksella. Pyramidi on verraten usein käytetty kuten alekkain olevat laatikot tai pallot. Harvoin kuvaus löytyy horisontaalisena vaan malli on perinteinen ylhäältä alas.Kolmenkymmenen vuoden aikana erityisesti vaalien jälkeen on tullut noita kuvauksia nähtyä niin työntekijänä kuin luottamustehtävissä.

Vuosikymmenten jälkeen on kuitenkin pakko sanoa että on yhdentekevää millainen piirros organisaatiosta on. Organisaation järjestäytyminen on toisarvoista jos viestintä pystysuunnasa ja sivusuunnassa ei toimi.Organisaation koko osaltaan säätelee viestinnän tapaa mutta aika usein viestintä on järjesttty suodattimella alhaalta ylös.

Huonoin vaihtoehto organisaatiossa on ettei informaatio kulje riittävällä tavalla molempiin suuntiin ja operatiivisella tasolla strategiajohdon tavoitteet jäävät epäselviksi. Strategiajohdossa on myös ongelma uskottavan strategian rakentamiseksi mikäli operativistä tasoa ei riittävästi osallistuteta tai kuulla .

Mielenkiintoista onkin että monessa johtajahaastattelussa kuluneen kevään aikana kommunikaatio ja tiedonkulku nostetaan ykkösasiaksi. Kommunikaatio ja kohtaaminen luovat omalta osaltaan edellytykset menestyksekkäälle organisaatiolle.

Kehittyvissä ja eteenpäin menevissä organisaatiossa joustavuus ja tehokkaaseen tiedonkulkuun perustuva toiminta luo edellytykset menestykselle. Organisaatiossa on jokaisella tehtävä ja vastuunsa ja niistä ei voi laistaa, mutta niiden taakse ei voi myöskään mennä. " ei kuulu mulle " tyyppiset kommentit ovat merkki sitoutumattomuudesta kokonaisuuteen.
Hyvässä johtamisessa organisaatiossa kohdataan työntekijän lisäksi aina ihminen.

Hyvään johtamiseen liittyy aina johtamisen teot. Yhtenä hyvänä esimerkkinä hyvästä johtamisesta nostaisin esimerkkinä entisen toimialajohtajan rohkean avauksen liittyen kiinteistöhoidon ja kustannusten hallintaan. Kun näiden asioiden proseduuri hoidetaan tietyn kaavan mukaisesti, niin hän teki rohkean avauksen ja pyysi rehtoreita olemaan suoraan yhteydessä häneen ja antamalla palautetta. Kun toimialajohtajan vastuulla on suuressa määrin oman alansa strategiset kysymykseen ja haasteet, oli inspiroiva veto tarttua arjen haasteeseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti