Pointtini on että meillä on osaamista ja tietoa. Siitä huolimatta koulun uudistuksessa me emme osaa riittävällä tavalla tuota hyödyntää.Yksittäiset kyselyt eivät kesää tee, vaikka ovat toki oikeansuuntaisia. Kansallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla hukkaamme valtavan potentiaalin. Miten sitten henkistä ja käytännön osaamista kerättäisiin järjestelmällisesti ? Sitä minä en tiedä,on helppo huudella täältä puskista että näin pitäisi tehdä. Mikäli kuitenkin näin tehtäisiin systemaattisesti, näkyvästi ja selkeästi, olisi se myös arvostuksen näyttöä opettajan osaamista ja ja henkistä pääomaa kohtaan.
Koulumiehen elämänpolulta poimittua. Kirjoitan enimmäkseen ajatuksistani, kokemuksistani ja muistoistani työuran varrelta.
maanantai 3. heinäkuuta 2017
Miten näyttää arvostusta
Harva opettaja päätyy kuka kukin on kirjaan tai pedagogeja esitteleviin teoksiin, oikeastaan minimaalinen määrä alan ihmisiä. Jokainen opettaja on kuitenkin pedagogi. Kun opettaja jättää työelämän ,vie hän mennessään vuosikymmenien tietotaidon. Meiltä siis lähtee vuosittain tuhansien vuosien osaaminen, kokemus ja tieto.Alan tutkijoiden tuottama tieto on siis pieni jos sitä vertaa siihen tietoon mikä on ja vuosittain poistuu. Ollakseni reilu on nostettava esiin myös nuoret opettajat. Omalla tavallaan myös huikea voimavara. Rehtorina on kohdannut valmistuneita tai muutaman vuoden työskennelleitä opettajia joilla on huikeita ajatuksia ja liikkuvat omissa sfääreissään. Suuri vääryys onkin yrittää pakottaa heitä ns.ruotuun, mikäli ei halua karsia alalta innovaatioita ja uusia näkemyksiä.
Pointtini on että meillä on osaamista ja tietoa. Siitä huolimatta koulun uudistuksessa me emme osaa riittävällä tavalla tuota hyödyntää.Yksittäiset kyselyt eivät kesää tee, vaikka ovat toki oikeansuuntaisia. Kansallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla hukkaamme valtavan potentiaalin. Miten sitten henkistä ja käytännön osaamista kerättäisiin järjestelmällisesti ? Sitä minä en tiedä,on helppo huudella täältä puskista että näin pitäisi tehdä. Mikäli kuitenkin näin tehtäisiin systemaattisesti, näkyvästi ja selkeästi, olisi se myös arvostuksen näyttöä opettajan osaamista ja ja henkistä pääomaa kohtaan.
Pointtini on että meillä on osaamista ja tietoa. Siitä huolimatta koulun uudistuksessa me emme osaa riittävällä tavalla tuota hyödyntää.Yksittäiset kyselyt eivät kesää tee, vaikka ovat toki oikeansuuntaisia. Kansallisella, alueellisella ja paikallisella tasolla hukkaamme valtavan potentiaalin. Miten sitten henkistä ja käytännön osaamista kerättäisiin järjestelmällisesti ? Sitä minä en tiedä,on helppo huudella täältä puskista että näin pitäisi tehdä. Mikäli kuitenkin näin tehtäisiin systemaattisesti, näkyvästi ja selkeästi, olisi se myös arvostuksen näyttöä opettajan osaamista ja ja henkistä pääomaa kohtaan.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti