sunnuntai 29. syyskuuta 2019

kotiseutuopetus


Kertooko opetuusuunnitelmaan tarttuminen tekemisen puuttesta ja liiasta vapaa-ajasta,tiedä häntä. Luin taas kerran perusteet läpi ja totesin että tavoitteet ovat kunnianhimoiset,ehkä parhaimmat koskaan.Minua kuitenkin häiritsi tekstin määrä.On vaikea kuvitella että huoltaja tai muu asiasta kiinnostunut tarttuisi Opsiin lukeakseen
mitäs täällä sanottiinkaan.Jos 90-luvun teksti ja perusteet oli keveä versio.On nykyinen versio raskas,valitettavasti.Syy OPSiin tarttumiseen oli ympäristöopin tavoitteisiin tutustuminen. Maailmaaa syleilevät tavoitteet ,konkretiaa vähän.Tämän opetussuunnitelman haaste on että oppiaineen ja vuosiluokkien tavoitteet jättävät toivomisen varaa.En tarkoita että haluaisin listoja opetettavista asioista mutta lihaa luiden pääle kuitenkin.1986 aloittaessani koriseutuopetus oli nostettu paikallisessa kuntakohtaisessa OPSissa keskiöön.Kollega oli tehnyt kunnan kohteista ja osista diavalokuva -sarjan. Maantieteellisesti isolle alueelle jakautuvan kunnan eri osiin voitiin tutustua ja moni sen ajan retkistä suuntautui kotikunnaan eri osiin.Tämän päivän koululainen tuntee Thaimaan uimarannnat mutta harva tietää missä Oittaan uimaranta on. Pitäisikö tietoisesti korostaa taas oman kunnan tuntemusta.Mielestäni pitäisi.Esimerkiksi Espoossa vuosiluokkien 1-6 aikana olisi tärkeä vierailla
Nuuksiossa,Espoon saaristossa,missä tahansa historiallisessa kohteessa.Vaikka kansainvälisyys on minulle sydämen asia niin on tärkeää että kotiseutu tutuksi ensin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti