Opetushallitus hyväksyi 22.12.2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Hyväksymistä edelsi valmistelu missä kuultiin sekä kenttäväkeä että asiantuntijoita. Uudistusta voisi verrata raamatun kieliasun modernisointiin . Erona on kuitenkin että opetussuunnitelmauudistuksessa ei ole kysymys kielen modernisoinnista vaan konseptoidaan perusteita uudelle ajattelutavalle ja toiminnalle. Edessä on nyt kuljettavana muutosten polku. Ensimmäinen etappi on valtakunnallisista perusteista kirjoittaa paikalliset perusteet. Miten pitkä polku on ja missä kohtaa polulla olemme viiden vuoden päästä, sitä ei ennustane tänään kukaan. Kiinnostus ei lukiessa riittänyt ainekohtaisiin perusteisiin mutta arvopohjaa perusteista tuli luettua pariin otteeseen. Toiminnan pohjalla tulee olla arvot. Toteutammeko arjessa niitä arvoja mitkä perusteisiin on kirjattu, tätä itse kukin perusopetuksen ammattilainen joutuu tutkailemaan arvioidessaan ja reflektoidessaan omaa toimintaansa. Mieleeni tuli Topeliuksen satu,Adalmiinan helmi. Sadun innoittamana poimin uuden opetussuunnitelman perusteista 10 helmeä.
Olli-Pekan helmet ovat:
1 Jokainen oppilas on ainutlaatuinen ja arvokas juuri sellaisena kuin hän on
2 Oppimisesta syrjäytyminen merkitsee sivistyksellisten oikeuksien toteutumatta jäämistä ja on uhka terveelle kasvulle ja kehitykselle.
3 Arvokasvatuksen merkitys korostuu maailmassa, jossa monimediainen tiedonvälitys, globaalit tietoverkot, sosiaalinen media ja vertaissuhteet muokkaavat lasten ja nuorten arvomaailmaa.
4 Perusopetus rakentuu elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle.
5 Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle
6 Perusopetus avaa näköalaa sukupolvien yli ulottuvaan globaaliin vastuuseen
7 Opetussuunnitelman perusteet on laadittu perustuen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppilas on aktiivinen toimija.
8 Perusopetus kartuttaa inhimillistä ja sosiaalista pääomaa
9 Perusopetus luo perustan oppilaiden yleissivistykselle
10 Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa kokonaisuutta.
Jos haluaisi niin varmaan löytyisi myös " myrkkyomenoita", mutta eiköhän mennä postiivisuudella kohti uutta vuotta ja sen haasteita
Olli-Pekan helmet ovat:
1 Jokainen oppilas on ainutlaatuinen ja arvokas juuri sellaisena kuin hän on
2 Oppimisesta syrjäytyminen merkitsee sivistyksellisten oikeuksien toteutumatta jäämistä ja on uhka terveelle kasvulle ja kehitykselle.
3 Arvokasvatuksen merkitys korostuu maailmassa, jossa monimediainen tiedonvälitys, globaalit tietoverkot, sosiaalinen media ja vertaissuhteet muokkaavat lasten ja nuorten arvomaailmaa.
4 Perusopetus rakentuu elämän ja ihmisoikeuksien kunnioittamiselle.
5 Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle
6 Perusopetus avaa näköalaa sukupolvien yli ulottuvaan globaaliin vastuuseen
7 Opetussuunnitelman perusteet on laadittu perustuen oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppilas on aktiivinen toimija.
8 Perusopetus kartuttaa inhimillistä ja sosiaalista pääomaa
9 Perusopetus luo perustan oppilaiden yleissivistykselle
10 Laaja-alaisella osaamisella tarkoitetaan tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa kokonaisuutta.
Jos haluaisi niin varmaan löytyisi myös " myrkkyomenoita", mutta eiköhän mennä postiivisuudella kohti uutta vuotta ja sen haasteita
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti