Vuoden 1999 alusta voimaan tulleissa koululaeissa arviointi sai merkittävän
aseman. Arvioinnin tarkoitus on tukea koulutuksen kehittämistä ja parantaa
oppimisen edellytyksiä. Opetuksen järjestäjät arvioivat järjestämäänsä
koulutusta. Yksittäisillä kouluilla ja oppilaitoksilla on myös velvollisuus
arvioida omaa toimintaansa. Kansainvälinen ja kansallinen arviointi
täydentävät paikallista arviointia. Vastaavasti paikallinen arviointi tukee
valtakunnallista koulutuksen kehittämistä.
Paikallinen arviointikulttuuri on aktiivisesti kehittynyt Suomessa.
Kunnat ja koulut ovat kehittäneet omia arviointijärjestelmiään ja –mallejaan
omista lähtökohdistaan käsin saaden tukea eri asiantuntijatahoilta.
Opetushallituksen laatukriteerit ovat olleet selkeä rakenne siihen mitä kannattaa arvioida. Omaan työuraan liittyy kiinteästi koulun itsearviointijärjestelmien kanssa työskentely. 2000 luvun alussa Länsi-Suomen lääninhallituksen Vaasan toimipisteen kutsu toimia itsearvioinnin koulutusmoduulissa mentorina ja luennoitsijana antoi hyvän kokonaiskuvan siitä miten alueellisesti koulut olivat hyvinkin erilaisissa tilanteissa mitä tuli itsearvioinnin käytäntöihin. Nykyisen työnantajan palveluksessa tarjoutui mahdollisuus osallistua Perusopetuksen laatukriteerit projektiin. Projektiin osallistuminen oli mieluisa kokemus, koska näki sen kehityksen mitä oli tapahtunut arvioinnin asioissa yli vuosikymmenen tapahtuneella ajanjaksolla.
Omassa työyksikössäni pääsimme edellisellä itsearvioinnin kierroksella jo pilotoimaan arvioinnin työkaluja. Nyt 2014 käytössämme oli lopullinen työkalu. Aikamoisen määrän dataa ja tietoa itsearviointi tuottaa. Monella tapaa kysymys kietoutuu siihen mitä tuotetulla tiedolla tehdään.Aikaa ja
resursseja vaativan työn pitää tuotta tietoa jonka avulla voidaan kehittää ja parantaa toimintoja. Asia
on aina haaste myös esimiehelle. On asetettava itselleen kysymys; mitä ovat johtamisteot joilla muutosta viedään eteenpäin.
Arvionnin työkalupakki lähtökohtaisesti on kunnossa .Uutena elementtinä on tullut koulujen vertaisarviointia. Hyvästä itsearvioinnin työkalupakista huolimatta on kuitenkin hyvä tarkastella sen laajuutta, toimivuutta ja arviointisyklin pituutta
resursseja vaativan työn pitää tuotta tietoa jonka avulla voidaan kehittää ja parantaa toimintoja. Asia
on aina haaste myös esimiehelle. On asetettava itselleen kysymys; mitä ovat johtamisteot joilla muutosta viedään eteenpäin.
Arvionnin työkalupakki lähtökohtaisesti on kunnossa .Uutena elementtinä on tullut koulujen vertaisarviointia. Hyvästä itsearvioinnin työkalupakista huolimatta on kuitenkin hyvä tarkastella sen laajuutta, toimivuutta ja arviointisyklin pituutta
Mielenkiintoista uuden opsin kolkuttaessa ovella on huoltajien, opettajien ja lasten yhteinen kokemus siitä että koulussa on kiire. Arvionnista saatu data tukee kaikin tavoin uutta OPS-työtä. Ne syyt jotka opetussuunnitelman uudistukseen johtivat tulevat arvioinnissa esille suoraan tai välillisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti