Sen sijaan tähän mennessä yllättävän vähän on noussut keskiöön yksi ops- suunnitelman keskeisistä muutoksista, oppilaan oman osallisuuden ja suunnittelun osuus opinnoissa, mutta alussahan tässä prosessissa vielä ollaan. Pieni veikkaukseni on että oppilasarviointi tulee vielä puhuttamaan matkan varrella. Riippumatta siitä miten ja missä kohtaa koulupolkua arvioidaan , niin peruskoulu päättyy numeeriseen päättötodistukseen millä oppilaan kannalta on iso merkitys toisen asteen haussa ammatillisiin oppilaitoksiin ja lukioihin. Filosofisena ja pedagogisena lähtökohtana on hyvä nostaa vahvuudet ja keskustelu oppilaan edistymisestä. Siitä juuri nyt tehdään täällä alakoulussa. Tähän kuitenkin liittyy suuressa määrin myös totuudellisuus. Huoltajan kuten oppilaankin on alusta alkaen saatava selkeä käsitys haasteista niin ettei 6 luokalla annettava numerotodistus tule kenellekkään osapuolelle yllätyksenä.
Koulut ovat haasteen edessä tiedottaessaan muutoksista ja sen suunnasta. Joudumme ehkä oikomaan median synnyttämiä mielikuvia siitä; miten kirjoja ei enää käytetä, opettaja vain ohjailee oman oppimisensa ohjaajaa ja opiskelu on yhtä ilmiötä. Ehka edellinen oli vähän karrikoitua ja tarkoituksella. Koululla on edelleen perinteinen perustehtävä lukemaan opettaminen.kirjoittaminen , matematiikan perustaidot ja perusteet luonnontiedosta.Aika isoja asioita mutta perustaitoja.
10 vuoden päästä pääsemme ehkä arvioimaan onko tavoite koulu jokaiselle toteutunut.Onko hyveet, vahvuudet vieneet koulua siihen suuntaan että jokaisen koulupolku on tarkoituksenmukainen ja motivoiva. Ken työskentelee silloin ,niin näkee.Eihän tämä nyt hyvältä näytä, vihaa ruotsinkieltä ja opiskelua kohtaan, yhteiskunnan jakautumista voittajiin ja häviäjiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti