lauantai 28. tammikuuta 2017

Oppilasarviointi

Uusi opetussuunitelma on koulujen arjessa näkynyt arviointikeskusteluina.Numerojen ja rastien sijasta oppilas,opettaja ja huoltaja käyvät kolmikantakeskustelua oppilaan vahvuuksista ja osaamisesta. Hyviä asioita joskaan ei mitenkään vieraita tai uusia peruskoulussa. Numeroista tietoisesti pois alakoulussa on mieletäni hyvä asia vaikkakin tiedän monen ajattelevan päivastaisesti. Numeron ikuisuushaaste on mielestäni ollut kriteerit ja se hienon hieno raja eri numeroiden välillä. Usein myös kokeet saivat lian ison painoarvon vaikka juhlapuheissa puhuttiin monipuolisesta arvioinnista. Yksi asia kuitenkin huolettaa ja vaatii pohtimista. Uudessa opetussuunnitelmassa tavoitellaan selkeästi laaja-alaisia taitoja..Miten arvioida oppilaan edistymistä taidoissa niin että se olisi mahdollisimman yhdenmukaista, sama problematiikka liittyy mielestäni monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointiin. Jollakin lailla kaksi edellistä asiaa ovat mielestäni ratkaisematta , mutta eipä nyt ammuta isolla kaliperilla. Uusi Ops on alkutaipaleella ja harvoin polku kivetön on

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti