Kulttuurisella osaamisella tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että oppilaalle on muodostunut käsitys omasta kulttuuristaan suhteessa muihin kulttuureihin. Tämä vahvistaa oppilaan identiteettiä, mutta samalla heissä kehittyy myös suvaitsevaisuus ja ymmärrys kulttuurieroja ja niiden taustoja kohtaan. Yhä useammin yksilön juuret ovat monikulttuuriset
Maailma globalisoituu kuitenkin yhä kiihtyvällä vauhdilla. Ihmiset matkustelevat ja liikkuvat yhä enemmän, Suomeen tulee maahanmuuttajia. Kulttuurien kohtaaminen johtaa ristiriitoihin, joiden ratkaiseminen voi olla vaikeaa. Ihminen on aina luonnostaan pelännyt kaikkea outoa ja erilaista. Tässä tilanteessa on erilaisuuden ymmärtäminen tärkeää. Usein ei tarvitse matkustaa kauas erilaisuutta kohdatakseen. Tavallisessa suomalaisluokassa voi olla maahanmuuttajia, oppilaita, joilla on erilaiset kieli- ja kulttuuritaustat. Suomen- ja ruotsinkielisellä kulttuurilla on toisistaan poikkeavia ominaispiirteitä, samoin saamelais- ja romanikulttuurilla. Näiden eroavuuksien käsittely luokassa varhaisessa vaiheessa vähentää ennakkoluuloja ja voi myös ehkäistä mahdollista kiusaamista.
Kulttuurit ovat kautta aikojen saaneet toisiltaan vaikutteita. Nykyään tämä prosessi tapahtuu yhä nopeammin. Nykyään saamme yhä enemmän tietoa vieraista kulttuureista myös median tai Internetin välityksellä, mutta ensisijaisesti oppilaat tutustutetaan lähiympäristön monikulttuurisuuteen.
On selvää, ettei peruskouluopetus riitä kattamaan kaikkia maailman kulttuureja. Opettajan tehtävänä on tutustua oppilaiden kulttuuritaustoihin ja kulttuurien väliseen vuorovaikutukseen eri aikakausina. Peruskoulun aikana on hyvä toteuttaa pitkäjänteisiä projekteja, jotka keskittyvät johonkin kulttuuriin. Kulttuuriprojektit toteutetaan mieluiten usean oppiaineen yhteistyönä. Tällöin voidaan paneutua ajattelutapoihin, tottumuksiin ja perinteisiin, jotka poikkeavat omistamme.
Kulttuureihin tutustuttaminen on yksi keskeinen osa-alue globaalikasvatusta. Kanavia ja apua yksittäinen opettaja voi löytää verkostoitumalla etwinning –käyttäjäksi, selvittämällä mahdollisuuksia kirkon ulkomaanavun kautta tai oma-aloitteisesti hakemalla kontaktia vaikka eri maiden koulujen kotisivuilta, myös sieltä voi löytyä innokas koulu/opettajakumppani yhteistyöhön.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti