Torstaina perusopetuslinjan päällikkö johdatti meidät
keskustelemaan ja kuuntelemaan näkökulmista opetussuunnitelmauudistukseen.
Uudistus on tervetullut. Nykyisen voimassa olevan opetussuunnitelman vuodelta
2004 jälkeen on tapahtunut paljon. Oppimisympäristöissä ja työtavoissa on
tapahtunut muutoksia. OPS 2004 ei vastaa
koulujen ja tulevaisuuden oppimisen haasteisiin. Muutostarpeen taustalla on
muutokset suomalaisessa yhteiskunnassa ja globalisaatio. Yhteiskunnassa
sosiaaliset rakenteet ja lasten kasvuympäristö on muuttunut. Laaja-alaisten
taitojen merkitys korostuu. Teknologian kehitys ja tiedon luonteen muutos on
tosiasia. Oppiaineista lähtevä koulutyö on tehnyt sisällöistä liian laajoja ja
nykykoulua vaivaa kiire.
Muutosta siis tarvitaan. Koulun tulisi välittää myös arvoja
ja kasvattaa. Kasvattaminen ei tarkoita kasvatusvastuun siirtoa kodeilta
kouluille , mutta kasvatuskumppanuutta se tarkoittaa. Uuden opetussuunnitelman
luonnoksen tekstiosassa esiintyy sana oppiminen entistä selkeämmin ja
painokkaammin. Kouluun on voimakkaasti liittynyt sana opettaminen. Luonnoksessa
tulee esille selkeästi seuraavat periaatteet: oppilas on aktiivinen toimija,
oppiminen on vuorovaikutteista ja monimuotoista. Nämä periaatteet haastavat
koulun tulevaisuudessa monella tapaa.
Uuden opetussuunnitelman haaste on viedä kirjoitettu
opetussuunnitelma hyviksi käytännöiksi. Jotta sana tulisi lihaksi, tarvitaan
asennemuutosta, ohjausta ja aito tahtotila sekä paljon keskustelua.
Pahimmillaan vain asiakirja saisi uudet kannet, eikä mikään muuttuisi.
Muutoksen johtaminen tai sen eteenpäin vieminen on aina
haastava asia. Opetussuunnitelmauudistuksessa on muutoksen kannalta ollut monta
haastetta. On pitänyt valtakunnallisesti kirjoittaa yhteiset tavoitteet ( luoda
konsensus). Kunnat koulutuksen järjestäjänä vievät uudistusta kuntatasolla.
Koulut aikanaan pohtivat uudistusta koulutasolla ja mikä tärkeintä, jokaisen
opettajan tulisi käydä ainakin itsensä kanssa keskustelu , mitä tämä tarkoittaa
työssäni.
En malttanut olla käyttämättä infotilaisuudessa pientä puheenvuoroa siitä
että OPS on haaste työnantajalle. Koulussa on käytävä keskustelua siitä miten
tulevaisuudessa toiminnassa näkyy uusi opetussuunnitelma. Koen sen myös
haasteena siten että opettajankoulutuksen täytyy synkronoida omat sisällöt
vastaamaan opetussuunnitelman vaatimuksia. Muutamaa kandivaiheen opiskelijaa
sparratessa on käynyt ilkikurisesti mielessä ajatus että eikö
kolmessakymmenessä vuodessa ole mikään muuttunut. Edellinen kommentti jääköön
omaan arvoonsa.
Jokaisella on mahdollisuus tutustua Opetushallituksen
sivuilla opetussuunnitelma 2016 luonnokseen. Toivottavaa on että siihen tutustuvat myös huoltajat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti