perjantai 10. lokakuuta 2014

Sanoista teoiksi- teoriasta käytäntöön


Torstaina perusopetuslinjan päällikkö johdatti meidät keskustelemaan ja kuuntelemaan näkökulmista opetussuunnitelmauudistukseen. Uudistus on tervetullut. Nykyisen voimassa olevan opetussuunnitelman vuodelta 2004 jälkeen on tapahtunut paljon. Oppimisympäristöissä ja työtavoissa on tapahtunut muutoksia. OPS  2004 ei vastaa koulujen ja tulevaisuuden oppimisen haasteisiin. Muutostarpeen taustalla on muutokset suomalaisessa yhteiskunnassa ja globalisaatio. Yhteiskunnassa sosiaaliset rakenteet ja lasten kasvuympäristö on muuttunut. Laaja-alaisten taitojen merkitys korostuu. Teknologian kehitys ja tiedon luonteen muutos on tosiasia. Oppiaineista lähtevä koulutyö on tehnyt sisällöistä liian laajoja ja nykykoulua vaivaa kiire.

Muutosta siis tarvitaan. Koulun tulisi välittää myös arvoja ja kasvattaa. Kasvattaminen ei tarkoita kasvatusvastuun siirtoa kodeilta kouluille , mutta kasvatuskumppanuutta se tarkoittaa. Uuden opetussuunnitelman luonnoksen tekstiosassa esiintyy sana oppiminen entistä selkeämmin ja painokkaammin. Kouluun on voimakkaasti liittynyt sana opettaminen. Luonnoksessa tulee esille selkeästi seuraavat periaatteet: oppilas on aktiivinen toimija, oppiminen on vuorovaikutteista ja monimuotoista. Nämä periaatteet haastavat koulun tulevaisuudessa monella tapaa.

Uuden opetussuunnitelman haaste on viedä kirjoitettu opetussuunnitelma hyviksi käytännöiksi. Jotta sana tulisi lihaksi, tarvitaan asennemuutosta, ohjausta ja aito tahtotila sekä paljon keskustelua. Pahimmillaan vain asiakirja saisi uudet kannet, eikä mikään muuttuisi.

Muutoksen johtaminen tai sen eteenpäin vieminen on aina haastava asia. Opetussuunnitelmauudistuksessa on muutoksen kannalta ollut monta haastetta. On pitänyt valtakunnallisesti kirjoittaa yhteiset tavoitteet ( luoda konsensus). Kunnat koulutuksen järjestäjänä vievät uudistusta kuntatasolla. Koulut aikanaan pohtivat uudistusta koulutasolla ja mikä tärkeintä, jokaisen opettajan tulisi käydä ainakin itsensä kanssa keskustelu , mitä tämä tarkoittaa työssäni.

En malttanut olla käyttämättä  infotilaisuudessa pientä puheenvuoroa siitä että OPS on haaste työnantajalle. Koulussa on käytävä keskustelua siitä miten tulevaisuudessa toiminnassa näkyy uusi opetussuunnitelma. Koen sen myös haasteena siten että opettajankoulutuksen täytyy synkronoida omat sisällöt vastaamaan opetussuunnitelman vaatimuksia. Muutamaa kandivaiheen opiskelijaa sparratessa on käynyt ilkikurisesti mielessä ajatus että eikö kolmessakymmenessä vuodessa ole mikään muuttunut. Edellinen kommentti jääköön omaan arvoonsa.

Jokaisella on mahdollisuus tutustua Opetushallituksen sivuilla opetussuunnitelma 2016 luonnokseen. Toivottavaa on että  siihen tutustuvat myös huoltajat.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti