torstai 12. maaliskuuta 2015

Oppilasarvioinnin haasteet

Oppilaan arvioinnissa, kuten kaikessa muussakin inhimillisessä toiminnassa, näkyvät menneiden vuosikymmenien periaatteet ja käytänteet. Arvioinnissa voisi erottaa karkealla tasolla kolme vallinnutta käytäntöä.:suhteellinen arviointi missä oppilaiden osaamista verrattiin toisiinsa, absoluuttinen arviointi missä osaamista arvioitiin yhteisesti määriteltyihin opetussuunnitelman tavoitteisiin ja omiin lähtökohtiin ja edellytyksiin perustuva arviointi
Peruskoulun käynnistyessä käytettiin luokan sisäistä suhteellista arvostelua Arvosanat perustuivat jakaumaan.Tämän mallin mukaan allekirjoittanutta arvosteltiin oppikoulussa, myöhemmin peruskoulussa. Malli eli arkikäytännössä pitkään, aina 1985 vuoteen jolloin OPS edellytti että arviointi tulee tapahtua tavoitteiden suunnassa. Astuessani työelämään 1986 muistan miettineeni ja tunteneeni suurta ristiriitaa siitä että arviointi tuli tehdä tavoitteiden suuntaisesti mutta oppilaan edellytysten puitteissa. Yksiselitteistä manuaalia asialle ei ollut. Vuoden 1994 perusteet olivat niin väljät ja paikalliset että arvioinnin kuvaileminen yksiselitteisesti on lähes mahdotonta.
1999 laaditut kuvaukset numero 8 tasosta ovat olleet kohtalaisen hyvä kuvaus hyvästä osaamisesta. Kun Jorma Kauppinen opetushallituksesta oli puhumassa rehtoriseminaarissa, tuli esille selkeästi että arviointi puhuttaa tänä päivänäkin eikä asiana millään muotoa ole yksiselitteinen tai helppo. Sekametelisoppa voisi olla kuvaava sana. Kauppinen nosti kuitenkin merkittävän asian esille, kouluissa tulee keskustella arvioinnista, muulloinkin kuin  lukukausien lopussa. Oikeudenmukaisen ja tasa-arvoisen arvioinnin näkökulmasta asia on tärkeä ja pitää olla pyrkimys yhteiseen tahtotilaan
Mieltä lämmitti suuresti Kauppisen toteamus ettei kukaan kai vakavissaan halua ylhäältä annettuja testejä ja kokeita jotka viime kädessä johtaisivat koulunkäyntiin vain testiarvosanojen vuoksi.Näin tapahtui Skotlannissa ennen heidän opetussuunnitelmauudistustaan.Koulunkäynti oli preppausta testejä varten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti