Koulumiehen elämänpolulta poimittua. Kirjoitan enimmäkseen ajatuksistani, kokemuksistani ja muistoistani työuran varrelta.
tiistai 24. marraskuuta 2015
Oppilasarvioinnin muutos - liian pieni muutos
Vuosiloman jälkeinen torstai kului OPS- seminaarissa missä käsiteltiin arviointia. Erja Vitikka opetushallituksesta johdatti meitä aiheeseen. Kirjoitettuna kaikki näytti hyvältä, mutta myönnän olevani silti pettynyt.
Perusopetuksen lainsäädännön ja opetussuunnitelman perustetekstin välillä on ristiriitaa liittyen käsitteisiin. Lähtökohtana on edelleenkin oppiaineet ja niiden pohjalta kirjoitetut kriteerit. Tämä on hiukan ongelmallista koska monialaisten oppimiskokonaisuuksien arvioinnin kannalta on turhauttavaa miettiä kokonaisuutta oppiainenäkökulmasta.itse olisin odottanut OPH.lta selkeää linjausta arvioinnin painotukseen.Nyt tekstiosio ohjaa sisältöjen arviointiin kun sen pitäisi ohjata myös laaja-alaisen osaamisen arviointiin. Vaikka kannatan kuntien autonomiaa koulutuksen järjestäjänä niin näillä kriteereillä ei synny valtakunnalista tasalaatuisuutta. Itse käännän mielelläni ajatuksen niin että toimintakulttuurin muutos synnyttää arviointikulttuurin muutoksen mutta arviointikulttuuri synnyttää myös omalta osaltaan toimintakulttuuria. Asia ei ole mitenkään mustavalkoinen, onhan tosiasia että perusopetuksen jälkeen toiselle asteelle siirtyminen perustuu numerotodistukseen ja ainejakoiselle arvioinnille. Laaja-alaisen osaamisen arviointi voi jäädä perinteisen ainejaon jalkoihin, miten huomioidaan monialaisten oppimiskokonaisuuksien arviointi aidosti ?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti