Koulumiehen elämänpolulta poimittua. Kirjoitan enimmäkseen ajatuksistani, kokemuksistani ja muistoistani työuran varrelta.
tiistai 3. marraskuuta 2015
Yhteiskuntavastuu koulussa
Yritysten yhteiskuntavastuu on käsite mikä ajoittain nousee esille.En ole varma onko käsite auennut itselleni kokonaisuudessaan, mutta tarpeeksi yksinkertaistaen lienee kysymys sääntojen ja sopimusten puitteissa toimimisesta.
Julkisuudessa näkökulmaksi yhteiskuntavastuusta nousee usein ympäristöön liittyvä toimintapa. Talvivaara lienee siitä tuorein ja kuuluisin esimerkki. Yritysten yhteiskuntavastuusta puhuttaessa kannattaa kuitenkin erottaa kaksi asiaa. Yritysten vapaaehtoinen toiminta erotettuna lain edellyttämistä ja velvoittavista toimenpiteistä yrityksille ja se ettei lahjoitukset tee yrityksistä vastuullisia vaikka imagovaikutusta onkin. Sosiaalinen vastuu kiteytyisi kahteen asiaan luontevasti työntekijöiden hyvinvointiin ja koulutukseen. Yhteiskuntavastuulla on monellakin tapaa selkeä yhteys kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan. Kapein näkemys yhteiskuntavastuusta lienee erään tunnetun pankkiirin tulkinta" Yhtiön toiminnan tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajille". Eihän tuo näkemys vääräkään ole jos vain pelkkkää osaekeyhtiölakia lukee.
Erilaisten hankkeiden ja projektien arjessa, muistutan itseäni ja tarvittaessa muitakin koulun perustehtävästä. Kompleksisessa maailmassa on mukava yksinkertaistaa asioita. Koulun perustehtävä on pysynyt aika muuttumattomana vuosisatojen ajan. Kiteyttäen voisi sanoa mekaaninen ja ymmärtävä lukeminen, kirjoitustaito, matematiikan perusteet ja perustieto ympäristöopista. Koulussa yhteiskuntavastuun voisi kiteyttää samoin kuin yritysten yhteiskuntavastuun eli toimiminen ohjaavan lainsäädännön puitteissa ja mukaisesti. Joskus on kuitenkin hyvä astua ulos virkamiehen roolista ja tarkastella koulua laajemmassa kontekstissa. Koulu on myön monen ammattiryhmän työpaikka. Koululla on siis työllistävä vaikutus kun se opetuksen lisäksi järjestää erilaiset tukipalvelut liittyen oppilas- ja kiinteistöhuoltoon.Koulutuksen leikkauksilla on usein välittömät vaikutukset työllisyyteen. Koulu on myös oppimisen paikka muillekin kuin oppilaille.Toisen asteen erilaisille opiskelijoille esimerkiksi hoitoalalta koulu tarjoaa usein harjoittelupaikan. Eilen tapasin Omnian datanomi-opiskelijoiden ohjaajan ja laskeskelimme että yhteistyö on jatkunut jo usean vuoden ajan.Koulu on nykyäänkin usein se ainoa paikka kylissä ja taajamissa mistä löytyy harrastustilat ja kokoontumispaikat. Koulun toiminnassa ja sen sisällöissä on myös paljon asioita joilla oppilaita ohjaamaan vastuullisesti. Yhteiskuntavastuu ulottuu monin tavoin myös yritysen ulkopuolelle.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti