Koulumiehen elämänpolulta poimittua. Kirjoitan enimmäkseen ajatuksistani, kokemuksistani ja muistoistani työuran varrelta.
perjantai 27. marraskuuta 2015
Sipulista tulppaaniksi-tekemisen meininkiä
Syyslukukauden loppua voinee pitää lukuvuoden välitilinpäätöksenä, en viittaa tällä rahaan vaan toiminnallisuuteen.Lukuvuoden alkaessa ja matkan varrella on miettinyt useasti, miten ajan ja voimavarat koulussa saa riittämään.Elokuussa kylvetään monelle asialle siemen.Tässä vaiheessa on nähtävissä asioissa kasvua ja kukoistusta. Lukuvuosien alussa kirjoitan saatekirjeen missä sanoitan keväällä yhteisesti sovitut tavoitteet tulevalle lukuvuodelle. Opetussuunnitelmatyö hallitsee monin tavoin kuluvan lukuvuoden ajankäyttöä. Se mitä on tavoiteltu eli keskustelu uuden opetussuunnitelman perusteista on edennyt toivotulla tavalla.
Toinen selkeä tavoite on miettiä oppilaan osallisuutta oman opiskelun suunnittelussa. Lukuvuotta aloittaessa listasimme niitä rakenteellisen osallistamisen tapoja jotka usein koskettavat tiettyä ikäluokka ja osaa oppilaista.Sellaisia asioita on pitkä lista; kummitoiminta 1,2 ja 5,6 luokilla, välituntilainaamovastuut 5-6 luokka, ruokasalijärjestäjät 3-4 luokat, kirjastoapulaiset 4-6 luokat,tvt-tutorit, versosovittelijat, oppilasparlamentin jäsenet. Monenlaista siis koulun rakenteissa ja silti on mietittävä että jokainen vuosiluokkien 1-6 aikana osallistutetaan johonkin. Kummioppilastoiminta on ehkä selkein toimintamuoto minkä piirissä jokainen on alakoulun aikana.Uutena haasteena ennakoiden tulevaa lukuvuotta on ollut pilotoida oppilaan osuutta oman oppimisen suunnittelussa. Vielä asialle ei ole rakenteita vaan olemme kokeilleet erilaisia tapoja. Alkuopetuksen liikunnassa ( 2lk) keväällä oppilaat osallistuivat liikuntatunnin suunnitteluun ja saivat toteuttaa keksimiensä leikkien ohjaamista liikunnassa. 4 luokka on syksyn aikana kokeillut työtapojen ja työjärjestyksen valintaa annetuissa aiheissa .Opettaja on pitkälti valinnut aiheet ja sisällöt mutta tarkoitus on lisätä oppilaiden osuutta sisällön ja aiheiden valinnassa. 2 luokka opetteli koodamista jo ensimmäisellä vuosiluokalla ja toimi opettajina 4 luokkalaisille. Monenlaisia mielenkiintoisia asioita on luokissa meneillään. Tämä on hyvää pohjustusta kun mietitään mitä voidaan ottaa rakenteisiin.
Koulumme on yksi kehittyvien toimintaympäristöjen pilottikouluista .Marraskuun ajan ideariihessä on ollut ilmiöt.Kuusi erilaista ilmiötä on pohdittuna ja lisää on vielä pari tulossa. Keväällä on sitten tarkoitus kaikilla luokka-asteilla toteuttaa vähintään viikon kestävä ilmiöpohjaisen oppimisen jakso
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti