torstai 22. elokuuta 2019

hot topic

Itseohjautuvuus koulussa nousi somessa keskusteluaiheeksi. Kirjoituksia puolesta ja vastaan.Kyseinen työtapa on yksi muiden joukossa.Sen toteuttaminen vaatii opettajalta paljon suunnittelua ja arviontia että homma toimii.Olen itse kyseistä työtapaa käyttänyt ja joitakin oppilaita piti ohjata enemmän ja joitakin vähemmän.Onnistuessan työtapa tuotti onnistumisen elämyksiä.Työtavan käyttö edellyttää että oppilasta tulee ohjata kyseisen työtavan käyttöön.Minusta se kuitenkin suunnitteluineen ja arviointeineen on raskas , enkä näe sitä koko lukuvuoden kestävänä. Se voi olla yksi opettajan käyttämistä työtavoista.
Koulussa tulee olla sijaa kokeiluille.Kollegani Jukka Sarpila twiittasi asiasta hyvin. Kouluusa oppilashuollossa,erityisopetuksessa on paljon kuntoon laitettavaa vaikka kokeiluilla on toki paikkansa.Ystävani Juhani Räsänen tiivisti asian hyvin;Suomen kouluissa eletään nyt aikaa, jossa tarvitaan resilienssiä, toipumisvahvuutta korjausliikkeeseen, joka on syntynyt resurssien heikentymisestä ja ns. uuden opetussuunnitelman onnettomasta sisäänajosta.

Juhani jatkaa: Huonot ajat eivät kestä, ja asiat paranevat.
O - Muut ihmiset voivat auttaa vain, jos jaat heidän kanssaan.
U - Hyödytön ajattelu pahentaa hyödyttömyyden tunnetta.
N - Kukaan ei ole täydellinen - et sinä, ei ystäväsi, ei perheesi, ei kukaan!
C - Keskity elämän hyviin asioihin riippumatta siitä, kuinka pieniä ne ovat.
E - Kaikki kärsivät, kaikki kokevat kipua ja kaikilla on kokemuksia
takaiskuista; ne ovat normaali osa elämää.
B - Negatiiviset tapahtumat ovat usein yhdistelmä asioista, joita teit toisille.
A - Hyväksy, mitä et voi muuttaa, ja yritä muuttaa mitä voit.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti