Kotikansainvälisyys tarkoittaa kansainvälistymistä kotimaassa. Se voi olla esimerkiksi tapahtumien järjestämistä ja ulkomaisten opiskelijoiden tutoreina toimimista, maahanmuuttajaopiskelijoihin tutustumista, kielten harrastamista ja vieraisiin kulttuureihin perehtymistä.
Koulussa kotikansainvälisyys tarkoittaa sellaisia kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja oppimisen sisältöjä, joita voidaan hyödyntää oman koulun tiloissa ja lähiympäristössä, kuten tutustumalla oman koulun ja seudun kielelliseen ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen (kuten oppilaan oman suvun kulttuuriset rakennusaineet, koulun ulkomaalaistaustaiset oppilaat ja opettajat), osallistumalla internet-pohjaisiin kansainvälisyyshankkeisiin tai tutustumalla oman alueen elinkeinoelämän kansainvälisyyteen.
Kotikansainvälisyyden merkitys on kasvussa yhä monimuotoisempana toteutuvan tieto- ja viestintäteknologian sekä yhteiskunnan lisääntyvän monikulttuuristumisen myötä
Kansainvälinen toiminta mielletään usein edelleen ennen kaikkea liikkuvuudeksi. Se on kuitenkin paljon laajempi kokonaisuus. Opetushallituksessa hahmotetun kansainvälisen toiminnan tasojaottelun (kv-opas) mukaan voidaan hahmottaa kansainvälisen toiminnan monimuotoisuutta ja sitä, minkälaista yhteistyötä ja resursointia kullakin toiminnan tasolla tarvitaan
Kotikansainvälisyyttä toteutetaan oman koulun tiloissa ja lähiympäristössä, avaamalla silmät ja korvat läsnä olevalle monikulttuurisuudelle ja kansainvälisyydelle. Kotikansainvälisyys voi olla myös tieto- ja viestintäteknologian mahdollistamaa virtuaalista yhteistyötä toisen maan koulujen kanssa, jopa yhteisenä opetuksena maiden välillä. Kansallinen kansainvälisyys on käsitteenä uusi, mutta siihen liittyvä toiminta tuttua: tutustutaan autenttiseen kansainvälisyyteen tai parhaaseen kansainväliseen osaamiseen kotimaassa. Voidaan esimerkiksi tehdä opettaja- ja oppilasvierailuja eri maiden lähetystöihin ja kulttuurikeskuksiin, korkeakoulujen kansainvälisiin keskuksiin tai kielikouluihin tai tutustutaan kansallisesti merkittävien kansainvälisten yhteistyöverkostojen toimintaan.
Päättyneen lukuvuoden aikana keräsimme koulussa vuosiluokittain ja oppiaineittain kaikkia niitä asioita mitä kotikansainvälisyyden alla voidaan tehdä. Perheiden liikkuvuuden lisääntyminen on yksi oivallinen tapa osallistuttaa oppilaita kertomaan matkoistaan ja näkemästään. Hyvä käytäntö on ollut kolmannesta luokasta ylöspäin hyödyntää oppilaiden tietämystä maantiedon ja ympäristöopin oppiaineksessa. Kootessani opetushallituksen kansainvälistymisapurahan loppuraporttia olin positiivisesti yllättynyt siitä miten moneen oppiaineeseen kansainvälisyys integroituu. Yk:n päivänä yksi vuosiluokka oli juhlistanut liikunnassa päivää tanssimalla kansantansseja eri maista. Kansainvälisyys on siis paljon muutakin kuin liikkuvuutta rajojen ulkopuolelle
Lukiessani opettajien koonteja kotikansainvälisyydestä olin yllättänyt siitä miten paljon vuositasolla opetussuunnitelman puitteissa kv-työtä tehdään tiedostamatta.
Meillä asia oli esillä lukuvuoden aikana ja siihen kiinnitettiin erityistä huomioita. Iloinen mieli tuli siitä että tietotekniikka yhdistyi asiaan luontevasti. Neljänsien luokkien opetusvideo yhdisti tietotekniikan käytön, ipadit, kestävän kehityksen, englannin kielen hienoksi tietoiskuksi aiheesta " How we can save energy and nature". Kansainvälisyystoiminta on parhaimmillaan sitä työtä mitä arjessa koulussa tehdään, aina ei tarvitse lähteä merta kauemmas kalaan, eikä kv-toiminta ole pelkkää opettajien tai oppilaiden liikkuvuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti