Suomen liittyminen Euroopan unioniin vuonna 1995 oli
merkittävä askel maamme kansainvälistymisessä. Suomalainen yhteiskunta on monin
tavoin kansainvälisempi ja moniarvoisempi. Eu-jäsenyys avasi kouluille
mahdollisuuden osallistua yhteistyöprojekteihin ja ohjelmiin muiden
eurooppalaisten koulujen kanssa. Kansainvälistymisessä kotikansainvälisyys on
nähty yhtenä työtapana edistää kansainvälistymistä esimerkiksi koulun
monikulttuurisuutta hyödyntäen. Kouluilla on arjen haasteensa oppimiseen
liittyvän tehtävän toteuttamisessa mutta koulun tehtävä on myös arvojen
välittäminen. Uusissa opetussuunnitelman perusteissa on kirjattu arvopohjaan
kulttuurisen moninaisuuden rikkaus. Perusopetus rakentuu moninaiselle
suomalaiselle kulttuuriperinnölle ja muotoutuu eri kulttuurien
vuorovaikutuksessa. Koulun tehtävä suvaitsevaisuuden edistämisessä suomalaisessa yhteiskunnassa on
keskeinen. Kansainvälisyyskasvatus on tämän arvokasvatuksen toteuttamiseen hyvä menetelmä. Yhteiskunnalla on edessään
mittavat haasteet kansainvälisestikin tunnustetun koulujärjestelmämme
ylläpidossa. Kansainvälisyys toiminta kouluissa on tulevaisuudessakin tärkeää
toimintaa mikäli haluamme edistää yhteiskunnan moniarvoisuutta ja
suvaitsevaisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti