tiistai 12. toukokuuta 2015

Moniarvoisuuden ja suvaitsevaisuuden edistäminen

Suomen liittyminen Euroopan unioniin vuonna 1995 oli merkittävä askel maamme kansainvälistymisessä. Suomalainen yhteiskunta on monin tavoin kansainvälisempi ja moniarvoisempi. Eu-jäsenyys avasi kouluille mahdollisuuden osallistua yhteistyöprojekteihin ja ohjelmiin muiden eurooppalaisten koulujen kanssa. Kansainvälistymisessä kotikansainvälisyys on nähty yhtenä työtapana edistää kansainvälistymistä esimerkiksi koulun monikulttuurisuutta hyödyntäen. Kouluilla on arjen haasteensa oppimiseen liittyvän tehtävän toteuttamisessa mutta koulun tehtävä on myös arvojen välittäminen. Uusissa opetussuunnitelman perusteissa on kirjattu arvopohjaan kulttuurisen moninaisuuden rikkaus. Perusopetus rakentuu moninaiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle ja muotoutuu eri kulttuurien vuorovaikutuksessa. Koulun tehtävä suvaitsevaisuuden  edistämisessä suomalaisessa yhteiskunnassa on keskeinen. Kansainvälisyyskasvatus on tämän arvokasvatuksen toteuttamiseen  hyvä menetelmä. Yhteiskunnalla on edessään mittavat haasteet kansainvälisestikin tunnustetun koulujärjestelmämme ylläpidossa. Kansainvälisyys toiminta kouluissa on tulevaisuudessakin tärkeää toimintaa mikäli haluamme edistää yhteiskunnan moniarvoisuutta ja suvaitsevaisuutta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti