Sosiaalisen median ryhmissä koulutusta käsittelevä keskustelu käy vilkkaana. Kun valtamediat käsittelisivät koulutusta yhtä innokkaasti ja rakentavaan sävyyn, niin hyvä olisi. Edellisen hallituskauden asiat lankeavat uudelle hallitukselle ja veikkaan että soteuudistuksen loppuun vieminen ajaa monen asian edelle.
Uudistuvan opetussuunnitelman yhtenä tavoitteena on keventää ja selkeyttää pirstaleista oppiainesta ja tuoda kiireettömyttä koulutyöhön. Erilaisissa sosiaalisen median ryhmissä puhutaan tieto- ja viestintätekniikan tärkeydestä. Toisissa kirjoituksissa nostetaan esille tunnneälyn ja sosiaalisen vuorovaikutuksen taidot. Kaikki edellä mainitut ovat tärkeitä eikä vastakkainasetteluun ole syytä. Enemmän kuin yksittäisistä asioista kirjoittelu kertoo kokonaisuudesta mitä koulun halutaan hoitavan. Suomalainen koulujärjestelmä kestää vertailun vaikka se päivitystä tarvitseekin. Opettajan ammatti on edelleen arvostettu ja haluttu, tulokset vaikkapa vain Pisalla mitattuna ovat hyviä. Läntisessä naapurissa on tilanne huolestuttavampi. Opettajan ammatti ei ole samalla lailla arvostettu tutkimusten mukaan Ruotsissa.
Opettajankoulutuksen keskittyminen ja yksiköiden vähentyminen ovat Suomessakin asia jolla saattaa olla vaikutuksensa. Kajaanin yksikön lopettamisella on ollut ainakin seuraavia vaikutuksia alueellisesti. Alaa opiskelevia sijaisopettajia Kajaanin alueella ei ole enää samalla lailla saatavilla kuin opettajankoulutusyksikön toimintavuosina, toinen ikävä asia oli että yksikkö oli yhdysluokkapedagogiikkaan profiloitunut.
Millainen uudesta hallitusohjelmasta tulee on koulutuksen ja kasvatuksen näkökulmasta oleellinen asia. Hyvä sisältö ei riitä ilman hintalappua. Jää nähtäväksi ovatko ratkaisut tekohengitystä erilaisine avustuksineen vai lähdettäisiinkö rahoituksen perustaa korjaamaan. Pessimisti ei pety kuten sanotaan. Taloudellinen tilanne Suomen mittakaavassa on haastava. Vaikeina aikoina julkisen keskustelun ja kirjoittelun äänenpainot usein kovenevat. Sellaista Ahon hallituksen aikaista kireyttä on aistittavissa. OAJ:n ottaessa kantaa koulutuksen puolesta niin jollain palstoilla olen nähnyt asian käännettävän siten että opettajan ne vain ajavat omaa etuaan. Juha Sipilässä arvostan sitä että hän aidosti pyrkii rakentamaan siltoja ja yhteistyötä moneen suuntaan. Suomalainen yhteiskunta tarvitsisi nyt konsensusta ja nousun elementtejä. Koulutus on kuitenkin asia mistä kansakuntana ei pitäisi tinkiä. Tasa-arvoisen hyvinvointivaltion menestys perustuu koulutukseen. Osaavan ammatitaitoisen, keksivän ja yritteliään suomalaisen opinpolku rakentuu päiväkodista peruskouluun ja siitä toiselle asteelle ja halukkaille aina korkeakouluihin. Voi vain toivoa suurta viisautta ja yhteistä tahtotilaa uudelta hallitukselta, ( mikä se sitten onkaan).
Uudistuvan opetussuunnitelman yhtenä tavoitteena on keventää ja selkeyttää pirstaleista oppiainesta ja tuoda kiireettömyttä koulutyöhön. Erilaisissa sosiaalisen median ryhmissä puhutaan tieto- ja viestintätekniikan tärkeydestä. Toisissa kirjoituksissa nostetaan esille tunnneälyn ja sosiaalisen vuorovaikutuksen taidot. Kaikki edellä mainitut ovat tärkeitä eikä vastakkainasetteluun ole syytä. Enemmän kuin yksittäisistä asioista kirjoittelu kertoo kokonaisuudesta mitä koulun halutaan hoitavan. Suomalainen koulujärjestelmä kestää vertailun vaikka se päivitystä tarvitseekin. Opettajan ammatti on edelleen arvostettu ja haluttu, tulokset vaikkapa vain Pisalla mitattuna ovat hyviä. Läntisessä naapurissa on tilanne huolestuttavampi. Opettajan ammatti ei ole samalla lailla arvostettu tutkimusten mukaan Ruotsissa.
Opettajankoulutuksen keskittyminen ja yksiköiden vähentyminen ovat Suomessakin asia jolla saattaa olla vaikutuksensa. Kajaanin yksikön lopettamisella on ollut ainakin seuraavia vaikutuksia alueellisesti. Alaa opiskelevia sijaisopettajia Kajaanin alueella ei ole enää samalla lailla saatavilla kuin opettajankoulutusyksikön toimintavuosina, toinen ikävä asia oli että yksikkö oli yhdysluokkapedagogiikkaan profiloitunut.
Millainen uudesta hallitusohjelmasta tulee on koulutuksen ja kasvatuksen näkökulmasta oleellinen asia. Hyvä sisältö ei riitä ilman hintalappua. Jää nähtäväksi ovatko ratkaisut tekohengitystä erilaisine avustuksineen vai lähdettäisiinkö rahoituksen perustaa korjaamaan. Pessimisti ei pety kuten sanotaan. Taloudellinen tilanne Suomen mittakaavassa on haastava. Vaikeina aikoina julkisen keskustelun ja kirjoittelun äänenpainot usein kovenevat. Sellaista Ahon hallituksen aikaista kireyttä on aistittavissa. OAJ:n ottaessa kantaa koulutuksen puolesta niin jollain palstoilla olen nähnyt asian käännettävän siten että opettajan ne vain ajavat omaa etuaan. Juha Sipilässä arvostan sitä että hän aidosti pyrkii rakentamaan siltoja ja yhteistyötä moneen suuntaan. Suomalainen yhteiskunta tarvitsisi nyt konsensusta ja nousun elementtejä. Koulutus on kuitenkin asia mistä kansakuntana ei pitäisi tinkiä. Tasa-arvoisen hyvinvointivaltion menestys perustuu koulutukseen. Osaavan ammatitaitoisen, keksivän ja yritteliään suomalaisen opinpolku rakentuu päiväkodista peruskouluun ja siitä toiselle asteelle ja halukkaille aina korkeakouluihin. Voi vain toivoa suurta viisautta ja yhteistä tahtotilaa uudelta hallitukselta, ( mikä se sitten onkaan).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti