Koulumiehen elämänpolulta poimittua. Kirjoitan enimmäkseen ajatuksistani, kokemuksistani ja muistoistani työuran varrelta.
torstai 27. elokuuta 2015
Kristallipallo
Opettajana voi nähdä ja on suotavaa nähdä oppilaan mahdollisuudet kehittyä ja löytää vahvuuksiaan.Olen usein sanonut että ennustajaksi opettajan ei pidä ryhtyä.Surullisen kuuluisia esimerkkejä siitä on lukemattomia. Oppilaalle on saatettu sanoa ettei sinusta tule mitään tai isoäidin aikaan povattu uraa ojankaivajana. Yhteiskunnassa taaksepäin katsominen on huomattavasti helpompaa kuin eteenpäin katsominen. Jet-koulutuksessa katsoimme kuitenkin eteenpäin vuoteen 2030 ymmärtääksemme sen muutoksen mitä toimintaympäristössämme tapahtuu. Millaiselta maailma sitten näyttää 15-vuoden kuluttua ja mitä se tarkoittaa koulujärjestelmässääme. Kristallipalloon katsoen voisi ennustaa seuraavaa.
Suomessa alueellinen kehitys jatkuu siten että ihmiset ja palvelut keskittyvät. Tulevaisuudessa meillä on 5-7 seutukuntaa jotka kasvavat. Pääkaupunkiseutu kasvaa edelleen muita nopeammalla tahdilla ja yli viidesosa suomaisista asuu täällä .Kriisit Euroopan lähialueilla ja ulkopuolella eivät vähene.Tämä johtaa väistämättä tasaisiin pakolaisvirtoihin. Suomessa se tarkoittaa humanitaarisista syistä monikulttuurisen väestönosan kasvua. 2030 -luvulla meillä on myös kolmannen polven maahanmuuttajasukupolven jälkeläisiä jotka ovat integroituneet suomalaiseen yhteiskuntaan paremmin kuin aikaisemmat sukupolvet. Sähköinen viranomaisasiointi on arkipäivää entistä enemmän. Sään ääriilmiöt lisääntyvät mikäli ilmaston muutosta ei pystytä pysäyttämään. Palveluja tarjotaan useammalla kielellä kun vain suomeksi ja ruotsiksi.Energiatuotannossa haetaan aktiivisesti ratkaisuja puhtaamman ja uusiutuvan energian tuottamiseksi.
Mitä edellämainitun kehityssuunnan totetuminen tarkoittaa koulussa ?
- Todennäköistä on että 2026 opetussuunnitelma uudistetaan( viimeistään silloin)
-Viimeistään silloin tarkastellaan eri katsomusaineiden asemaa koulussa.On mahdollista että kaikille opetetaan perusteet maailman uskonnoista.
- Kuluttajakasvatus ja kestävän kehityksen asiat ovat entistä tärkeämmät .Maapallon väestönkasvu vaatii kollektiivisen tietämyksen ja toiminnan lisäämistä että planeettamme kestää
- Kielten opetukseen suhteen tapahtunee seuraavaa englannin opetus syrjäyttää kaiken muun kielivalikoiman varojen puutteessa tai sitten kielten monipuolista opettamista lisätään vastaamaan muuttuvan toimintaympäristön tarpeita.
- koulut ovat pystyneet kaiklla asteilla murtamaan tiukan oppiainesidonnaisuuden
- varhaiskasvatus, esiopetus, peruskoulu ja toinen aste muodostavat katkeamattoman, synenergisen ketjun missä keinotekoiset hallintorajat on purettu ja byrokratiaa vähennetty merkittävästi
- koulujen koko on edelleen kestoaihe keskustelussa. Trendi on yksiköiden kasvaminen mutta missä on toimiva kipuraja.
- ihanteena olisi että koulutusta koskevat päätökset tehtäisiin tutkitun tiedon perusteella ei pelkän euron perusteella ( mikäli eurot ovat käytössä)
- Suomi korjasi koulutuksen suuntaa ja monella mittarilla on edelleen maailman kärkimaita.
Tältä näytti minun kristallipallossani. Miltä näyttää sinun pallossasi ?
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti