tiistai 11. elokuuta 2015

Puolimatkan krouvi

Maalla entisellä naapurillani, professorilla ja tohtorismiehellä oli hauska tapa sanoa poiketessaan. " piti tulla käymään puolimatkan krouvissa ". Olin jo päättänyt että 2010-luvusta kirjoittaisin vasta vuosikymmennen jälkeen, mutta 2015 vuosikymmen on matkallaan puolimatkan krouvissa. Niin yhteiskunnasa kuin koulussa vuosikymmenen puoleen väliin mennessä on tapahtunut paljon. Muutokset käyvät usein myös käsi kädessä. Yhteiskunnan muutokset heijastuvat välillisesti ja välittömästi kouluun. Mitä sitten vuosikymmenen puoleen mennessä on tapahtunut kouluissa? Kyynikko voisi sanoa ettei mitään, mutta eivät asiat nyt sentään niin huonosti ole.Uusi opetussuunnitelma on tahtotilaltaan erilainen kuin edeltäjänsä. Yhteisöllisyys,oppiminen ja digioppiminen nousevat esille painokkaasti. Kolmiportainen tuen malli jalkautettiin kouluihin.Mikä muuttui vai muuttuiko mikään? Tilastollisesti maassamme erityisen tuen oppilaiden määrä väheni.Löytyiko Inkluusion rahoitukseen malli?Rehellinen vastaus menisi näin; kestävää ja pysyvää rahoituspohjaa ei ole löytynyt mutta erilaisin POP ym. rahoin on ainakin tilapäisesti pystytty osassa kuntia vaikuttamaan ja edesauttamaan inkluusion toteutumista. Digioppimisesta ja koodaamisesta on tullut päivän muotisanoja.Olen tästä kyllä iloinen mutta varon silti hurmioitumista asiasta Suvaitsevaisuus niin koulussa kuin yhteiskunnassa on haaste. Se ei ole itsestäänselvyys vaan asennekasvatuksen ja tekojen yhteissumma. Suomalaista koulua pidetään edelleen hyvänä, sitähän se toki on mutta meidän pitää silti uudistua ja muuttua. Helpommin sanottu kuin tehty mutta näin se vaan on .Millaiselta koulu näytää viiden vuoden kuluttua. Sitä odotellessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti