1995 tapasin sattuman kautta Vaasassa skotlantilaisen rehtorin, joka oli tutustumassa kielikylpyopetukseen. Tapaamisesta poiki vuosia kestänyt yhteistyö ja ystävyys. Väistämättä keskustelut koskevat usein ammatillisia asioita ja koulujärjestelmän vertaamista. Paljon on yhtäläisyyksiä mutta on myös kansallisia eroavaisuuksia. Skotlannissa aluehallinnolla on vankka asema. Kun suomessa koulujen tarkistukset lopetettiin 80- luvulla, niin Skotlannissa niitä tehdään edelleen säännöllisin välein. Itsearvioinnin rinnalla on siis ulkopuolinen tarkistusjärjestelmä.Ystäväni kertoi että jollain tavalla tieto tarkistuksesta saa aina " varpaisille" vaikka onkin kysymys tutusta asiasta jonka pohjimmainen tarkoitus on auttaa kouluja kehitystyössä.Suomessa viimeiset tarkistukset tapahtuivat 80-luvulla ja 90-luvulta alkaen niin koulutuksen järjestäjä kuin yksittäiset koulut ovat kehittäneet itsearviointiaan. Itselläni tarjoutui mahdollisuus toimia vanhan Vaasan läänin alueella mentorina koulujen arviointijärjestelmien käynnistämisessä.
Suorittaessani kenttäharjoittelua 80-luvun alkupuolella kenttäharjoittelukouluun tuli tarkastaja. Tarkistus taisi olla lajissaan viimeinen mutta noudatteli silti perinteistä mallia; hallinon tarkistus, onko diaarit ja arkistot kunnossa sekä opetuksen seuraamista. Tarkastajana toimi nyt jo eläkkeellä oleva Pauli Rautama.Pitkän viran lääni- ja aluehallinnossa tehneenä hänellä on kokonaiskuva hallinnon muutoksista. Kasvatushistoriallisen seuran artikkelissa Rautama kirjoittaa hyvin yhteiskunnan muutoksista ja vaikutuksista hallintoon.Olen joskus leikitellyt ajatuksella että olisi tohtorinväitöskirjan arvoinen aihe tutkia hallinnon muutosten ja koulun arjen toimintojen välistä suhdetta, siis muuttuiko mikään ja koskaan Laitan liitteksi tähän tuon mainitsemani kirjoituksen linkin. Hyviä lukuhetkiä ketä historia ja muutokset kiinnostavat
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti