tiistai 11. helmikuuta 2014

Opettajankoulutus, missä tilassa , mihin menossa

Nuoria ja uusia opettajia rekrytoidessa  huomaa että heistä hehkuu intohimo työhön ja ennakkoluulottomuus, kaikkeen ollaan valmiita tarttumaan rohkeasti. Miten tuo  intohimon liekin työhön saisi hehkumaan koko työuran ajan, se on myös työnantajan velvollisuus.  Kun ikää tulee lisää ja uusiin asioihin alkaa suhtautua varauksella niin joskus käy kieltämättä ajatus mielessä että onko tullut viisaammaksi  vai elääkö mukavuusalueella  vailla rohkeutta ja uusiin asioihin heittäytymistä. Varmasti kysymys on molemmista. Työnantajalle kirjoitin pohdintaa siitä mihin haasteisiin opettajankoulutuksessa tulisi vastata. Niissä yhteyksissä kun olen tavannut joskus opettajakoulutuksen lehtoreita olen usein kysynyt, tiedättekö millaisiin haasteisiin tämän päivän kouluissa teidän tulisi opettajia kouluttaa. Kysymys ei ole helppo, tarkasteli sitä sitten rehtorin pöydän takaa tai opettajankoulutuksen näkökulmasta. Voiko opettajankoulutus ennakoida tulevaisuuden koulun haasteita, itse vastaisin kyllä ja ei. 80-luvun alkuvuosien opettajankoulutus oli oman aikansa lapsi , hyvässä noususuhteessa  koulutettiin ” opetusteknikkoja” jotka  90-luvun laman alkaessa joutuivat  tilanteisiin mihin ei osattu  varautua, kirjojen kierrätystä, työkirjojen tilaamatta jättämistä, kerhojen karsintaa ja pahimmillaan tukiopetuksen karsintaa. Lasku lankesi myöhemmin ja lyhytnäköinen säästäminen ei tuottanut pitkällä aikavälillä säästöä, päinvastoin. Toinen  todellisuutta vääristävä asia on harjoittelukoulut. On lähtökohtaisesti oikein että opinnot voidaan suorittaa asianmukaisissa olosuhteissa  ja viimeisimmällä tekniikalla mutta kyllähän pudotus todellisuuteen ensimmäisessä kenttäharjoittelussa oli huikea. Tässä asiassa on menty monellakin tapaa eteenpäin ja kenttäharjoittelut  ymmärrykseni mukaan ovat lisääntyneet.
Silmiini osui Jyväskylän  yliopiston Välijärven materiaali  opettajankoulutuksen tilasta ja  suunnasta.  Myönteisenä näin sen että  esille nostettiin suomalaisen koulun haasteet oppilaiden heterogeenisyys laajassa mielessä, yhteiskunnan muuttuminen ja yhteiskunnan teknistyminen. Näihin tulisi  tulevia ja nykyisiä opettajia valmistaa. Pääkaupunkiseutu on oma lukunsa, sen Pohjanmaalta muuttaneena voin varmistaa. Kulttuurien kohtaamistaidot ovat varmaan  haasteita nyt ja tulevaisuudessa,  miten kohdata niin heterogeeninen oppilasaines; menemmekö kultaista keskitietä ja laidan kulkijat ovat oman onnensa varassa vai etenemmekö laaja valtaväylää johon kaikki mahtuvat. Kun 90-luvun puolella ainakin itse piti itseään nörttinä tietotekniikassa niin tämän päivän diginatiivien rinnalla olo on kuin dinosauruksella. Voiko siis tietotekniikan kehitykseen varautua  opettajankoulutuksessa, I care but honestly I do not know.
Toinen opettajantyöhön liittyvä asia on opettajien täydennys- ja jatkokoulutus. 80-luvun opeilla juna meni jo kauan sitten. Tämä on iso kysymys mihin ei ole oikeaa vastausta, riittää kun löytyy tahtoila ja sen jälkeen rahoitus. Pitää uskaltaa puhua rahastakin, olipa hallitus mitä mieltä tahansa tulevista vuosista.
Pieni pilke nousee kieltämättä silmään kun ajattelee että allekirjoittanut  kirjailee opettajankoulutuksesta. Aloittaessani omia opintoja olin täydellisen pihalla tutkinnonuudistuksesta tai opintojen sisällöistä ja vaatimuksista, toisin kun kurssini  naisopiskelijat joilla oli opinto-opas käsissä jo ensimmäisenä päivänä. Meikäläinen kun oli lähtenyt opettajaksi opiskelemaan autuaan tietämättä että opintoputki syytää maistereita. Toisaalta tuo sisäinen ” Forrest Gump ” on  elämän Flowssa vienyt asioihin ja joskus myös paikkoihin joihin suunnittelulla ei olisi päätynyt.
Mitä sitten teettekään , älkää antako  intohimon liekin sammua työhön, säädelkää kuitenkin liekkiä ettette palaisi loppuun

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti