Sallittakoon pieni vitsi kylmän sodan hengessä. Nixon
tiedusteli Jumalalta milloin Amerikan presidentti saisi arvostusta johon Jumala
vastasi ettei sinun aikanasi Richard. Virkaveli Brezhnev päätti myöskin kääntyä
Jumalan puoleen kysyäkseen milloin kommunismin aate valtaisi maailman johon
Jumala vastasi että hyvä Leonid ei minun aikanani.
Itselleni olen silloin tällöin esittänyt kysymyksen milloin
peruskoulu muuttuu. Vastauksesta en ole aivan varma. Uusi opetussuunnitelma on
mahdollisuus, parhaimmillaan se muuttaa toimintakulttuuria mutta kääntyykö
laiva? Koska olisi vähintäänkin kyseenalaista kirjoittaa tässä yhteydessä ettei
nuorena opettajana ja rehtorina opetussuunnitelma kiinnostanut, muotoilen tämän
näin; ikä ja kokemus on lisännyt
kiinnostusta opetussuunnitelmaa ja sen merkitystä kohtaan tärkeimpänä dokumenttina
perusopetuksen lainsäädännön lisäksi. Huolenaiheena itsellä on ollut ettei
lipsahdettaisi ” lillukan varsiin”. Uudistuksen tarkoituksena kun on luoda
toiminnallisempaa, yhteisöllisempää ja oppimiseen keskittyvää kulttuuria.
Yhteisöllinen toimintakulttuuri lähtee ihmisistä, olemmeko siis valmiimpia ja
asenteiden tasolla virittäytyneet muutokseen vai olemmeko kiinni yksin
tekemisen ja puurtamisen työkulttuurissa. Yksiselitteistä tai oikeaa vastausta
kysymykseen ei ole, koulut ovat varmaan asiassa eri tasoilla ja eri
lähtökohdissa. Eräs kollega kertoi amerikkalaisesta opettajasta joka kertoi
suomalaisen järjestelmän oppilashuoltoineen ja toimijoineen olevan pidemmällä
kuin amerikkalainen järjestelmä mitä tulee opettajien ja aikuisten väliseen
yhteistyöhön. Metsä on hyvä nähdä puilta. Uraansa aloittavan opettajan kannalta
on merkityksellistä miten työyhteisöön otetaan vastaan. Oman urani alusta
muistan tärkeänä sen miten uudessa työpaikassa vanhemmat kollegat ottivat
vastaan, mentoroinnista ei silloin puhuttu mutta sitä se oli rakentavassa ja
pedagogisessa hengessä. Toimintakulttuuri on monen osatekijän summa, onhan se
pitkälti johtamiskysymys, oikeiden asioiden tekemistä, mahtikäskyllä sitä ei
synny. Rehtorikollega joka on toiminut myös opetushallituksen ops- työryhmässä
oli vilpittömästi iloinen että puhutaan oppimisesta eikä yksipuolisesti
opettamisesta. Muistaakseni joskus oli tutkittu ettei huonokaan opettaja voi
estää lasten oppimista. Monella tapaa tuleva opettaja sukupolvi meistä
vanhemmista puhumattakaan on haasteen edessä, opettajasta oppimisen ohjaajaksi.
Itse näen asian niin että olemme isojen haasteiden edessä suhteessa tiedon
valtavirtaan, millaiset medialukutaidot annamme, millaiset taidot käsitellä
kriittisesti tietoa. Tämän päivän vanhemmat kamppailevat myös samojen asioiden
kanssa.
Muuttuuko siis peruskoulu ja mihin suuntaan, katsotaan!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti