torstai 14. syyskuuta 2017

Kotikansainvälisyyden malleja eri luokka-asteilta

Tämä koonti on tehty koulusamme ennen uuden OPS:n perusteita mutta on käyttökelpoinen monella tapaa vieläkin ja uuden opetussuunnitelman mukainen.
Keräsimme yhden lukuvuoden aikana luokka-asteittain ja osittain aineittain , mitä kansainvälisyys on koulun perustyössä:

1 Satuja eri maista, opettajan kertomukset ja kuvat matkoista, Fronter-ympäristöön luotu huone” Matkustan ympäri maailmaa” Monikulttuuristen perheiden oppilaiden huoltajien kanssa on sovittu että huoltaja ja muun uskonnon opettaja pitää lapsen toisen huoltajan kotimaasta esitelmän. Koko koulu osallistui liikuntaseikkailuun. Liikuntapisteillä seikkailtiin Euroopassa kartalla. Suksien Sotshiin kampanjaan osallistuminen. Olympialaisten seuraamisen yhteydessä tietoa eri maista ja kulttuureista. Kansantansseja eri maista YK:n päivän yhteydessä



2 Oppilaiden haastattelut ja kertomukset ulkomaanmatkojen jälkeen, lukeminen tekee hyvää kampanja missä kirjallisuuden lukeminen ja hyväntekeväisyys afrikkalaisten koulukirjastojen hyväksi. Kartoista opetellaan Suomen naapurimaat ja liput



3 Oppilaat ovat esittäneet matkaraportteja perheiden lomamatkoilta (kuvat, kartat, matkapäiväkirjat). Matkat ovat tänä vuonna suuntautuneet Espanjaan, Italiaan ja Yhdysvaltoihin. Oppilasryhmä on esittänyt pieniä näytelmiä englanniksi tapahtumapaikkana mm. ameriikkalainen koulu. Näissä esityksissä oppilaat ovat käyttäneet apuna iPadeja (sanakirja + näytelmän kuvaaminen. Kaikki oppilaat pitivät esitelmän valitsemastaan aiheesta. Suurin osa esitelmistä käsitteli eri valtioita (esim. Brasisia, Chile, Yhdysvallat...) tai eksoottisia eläimiä eri puolilta maailmaa. Näissä esitelmissä iPadeja käytettiin tiedonhaun välineenä.



4 Oppilaat jotka ovat saanet luvan poissaoloon ulkomaanmatkan vuoksi tekevät pienimuotoisen esitelmän matkastaan. Lisäksi oppilaat ovat pitäneet matkapäiväkirjaa .Kirjoittamisen ja Powepointin harjoittelua teematyössä How we can save energy and nature. Osallistuminen” Lukeminen tekee hyvää kampanjaan.” Pohjoismaisista ja Baltian vierailuista esitelmät niiltä oppilailta jotka ovat vierailleet niissä. Laulukirjan pohjoismaiset laulut ja säveltäjät. Tutustumine wwf- sivuihin Itämerestä ja sen ympärysvaltioista.



5 Yhteydenpito Englantiin muuttaneeseen oppilaaseen ja hänen kauttaan tutustuminen elämään Englannissa ja englantilaisiin kouluihin. Joulunäytelmässä eri maiden tervehdykset Korvatuntuturille; maiden liput ja juhlan laulut näistä maista. Kuvaterveiset maailmalta joulunäytelmään. Oppilaiden osallistuminen ” Lukeminen tekee hyvää kampanjaan”. Ajankohtaiset uutiset maailmalta viestintä – ja mediaopetuksessa. Maapallon kartta: Maanosat, valtameret ,suurimmat valtiot, kasvillisuusvyöhykkeet, Euroopan valtiot ja pääkaupungit ops:n mukaisesti. Jokainen oppilas teki kuvallisen esitelmän jostain Euroopan maasta. Opettajan ja oppilaiden kuvat ja matkakertomukset (mm. Rooma, Thaimaa, Moskova, Alpit ) Afrikan kasvillisuusalueet, elämää eri valtioissa ja ajankohtaisia uutisia Afrikan maista. Luontodokumentit Afrikasta.




6 Oppilaita on vieraillut eri maissa, kuten Thaimaassa, Dubaissa, Amerikassa, Chilessä. He ovat esittäneet lomalta tultuaan kuvakerrontana (Smartilla) kokemuksiaan eri asioista. Osallistuneet 2-6 luokkien oppilaat lukemistempaukseen nimeltään Lukeminen tekee hyvää. Siinä vanhemmat tai joku muu sai sponsoroida lukemista ja rahalla autetaan Afrikassa kirjastoja. Ellei osallistunut sponsorointiin, niin luokissa osallistuttiin kampanjaan vain lukemalla ja tekemällä Lukudiplomeja. Edelliseen tempaukseen liittyi bonuksena yökoulu kirjastossa (vain kaksi koulua pääsi), joka oli Tapiolan kirjastossa. Siellä ohjelmassa oli mobiililaitteilla tehdä ja editoida erilaisia kirjastoesittelyjä neljän hengen ryhmissä. Näitä esittelyjä tullaan käyttämään vierailtaessa ulkomailla esittelemässä suomalaista kirjastotoimintaa. Mm. Ranskaan kirjastoväkeä on menossa ja siellä näitäkin tuotoksia esitetään. Tavoitteena oli myös tuoda esille afrikkalaisen lapsen elämää. Paikkakuntana oli Namibian pääkaupungin slummialue ja siellä elävien ihmisten Greenwell Matongon yhteisökirjasto. Tutustuttiin näiden lasten elämään kuten koulunkäyntiin ja leikkeihin. Lisäksi iltaan kuului afrikkalaisen lapsista kertovan elokuva katsominen ja lopuksi kuunneltiin afrikkalainen iltasatu "Oppilaita on vieraillut eri maissa, kuten Thaimaassa, Dubaissa, Amerikassa, Chilessä. He ovat esittäneet lomalta tultuaan kuvakerrontana (Smartilla) kokemuksiaan eri asioista. Yhtenä tällaisena on ollut eri maiden ruoka. Erilaiset harrastamismahdollisuudet, kuten sukellus tulivat esille mm. Thaimaan esitelmässä. Samoin eläimet ja kasvit eri puolilta maailmaa olivat muita oppilaita hämmästyttäviä.
Dubaissa erikoista oli juhlat eli häät, jossa oppilaan perhe oli kutsuttuna. Siellä paikallinen hääpukeutuminen oli erikoista ja perheen pojat ja isä pukeutuivat ""hamemaiseen"" asuun ja sehän herätti luokassa ihmettelyä. Yleistä liikennettä ei siellä ollut ja liikuttiin eri tavoin kuin meillä. Kuvia oli rakennuksista, ruoasta eläimistä ja kasveista sekä ihmisistä juhlissa.
Amerikassa oppilas pääsi mukaan isänsä konferenssimatkalle. Siellä liikenne useine kaistoineen herätti ihmettelyä. Merellä kalastusretki ja oppilaan saama iso kala ihmetytti, sillä eihän meillä ole niin isoja kaloja lainkaan. Monta kertaa tivattiin, että saitko sinä itse sen.
Chilessä oppilaan isän synnyinmaassa vierailu oli oppilaille avartava. Oppilaan esitellessään isoa ryhmäkuvaa omana perheenään ihmetytti muita. Siellä perheeseen kuuluu vanhempien lisäksi isovanhemmat ja tädit sekä sedät lapsineen. Tämähän poikkeaa suuresti suomalaisten perhekäsityksestä.
Kaikissa näissä esityksissä kohdemaan kulttuuri tuli hienosti esitetyksi toisille oppilaille, jotka innokkaasti kyselivät kaikkea mahdollista kohdemaasta. Näin saimme hienoja kuvallisia matkakertomuksia koko luokka, myös minä.
"







Ei kommentteja:

Lähetä kommentti