lauantai 2. syyskuuta 2017

Kv-työtä yhteisöllisesti miettien

Olen hiukan huolissani siitä että kuntien kansainvälisyystyö kouluissa rajoittuu liiaksi vuosiluokille 7-9 ja toiselle asteelle. On luontevaa että toinen aste luo kontakteja ja mahdollisuuksia erilaisiin vaihtoihin ja harjoitteluihin, mutta perustyö on tehtävä jo varhaiskasvatuksesta alkaen. Varhaiskasvatuksen osalta on todettava että siellä tehtävä kansainvälisyystyö on itselle vierasta , mutta aion siihen tutustua tulevan vuoden aikana.

Kotikansainvälisyys on vuosiluokilla 1-6 luontevin tapa aloittaa kv-työ. On ehkä kuitenkin varottava rajaamasta kotikansainvälisyyttä liian tiukkoihin raameihin. Monissa kouluissa tänä päivänä oppilaat edustavat moninaista kielellistä ,kulttuurillista ja maantieteellistä kotitaustaa mikä tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja kotikansainvälisyyteen.Meidän koulussamme kielipäivä on vakiintumassa yhdeksi tavaksi toteuttaa kotikansainvälisyyttä.

Monissa kouluissa Suomessa on kuitenkin tilanne missä edellisen kaltainen diversiteetin hyödyntäminen ei ole mahdollista. Silloin opetuksessa tulee mahdollisimman laajasti ja riittävällä tavalla huomioida kansainvälisyys. Opetettavien aineiden sisällöistä se löytyy luonnostaam.

Muutama vuosi sitten koulussamme lukuvuoden alkaessa sovimme että jokainen kirjaa omassa luokassaan kansainvälisyyden sisältöjä joita omassa opetuksessaan on esille tullut lukuvuoden aikana. Lukuvuoden lopussa keräsimme nuo kirjaukset ja saimme koottua yli 100 erilaista asiaa luokilta 1-6. Tälläisen koonnin hyötynä on että luokan ja opettajan siirtyessä ylöspäin on työkalu mistä voi tarkistaa ja käyttää suunnittelun apuna kunkin luokka-asteen kv-toimintoihin sopivia sisältöjä.

Tälläinen yhdessä koottu listaus säästää myös aikaa. Suosittelen tälläistä työtapaa , yhdessä on kivempi suunnitella

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti