torstai 3. lokakuuta 2019

Työkalun puute

Juttelimme vaimon kanssa inkluusiosta. Ongelma ei ole pelkässä resurssissa. Mitä iloa on aikuisista jos puuttuu keinot.Avain tässäkin olisi tarjota opettajille tarjota keinoja pärjätä lasten ja nuorten kanssa jotka ovat vaarassa pudota.Näitä pudokkaita vaimon yritetään vaimon työpaikalla saada oikeille raiteille.Tunnistan itse kovasti tuon haasteen .80-luvun opettajankoulutus sivusi asiaa pintapuolisesti ja haasteellisen lapsen paikka oli erityisluokassa,näin se valitettavasti oli silloin. Onko tilanne parempi kun erityisluokista lapsia ohjataan yleisopetukseen .Tasa-arvon näkökulmasta varmasti näin onkin,ei karsinointia.Samalla pitää kuitenkin kysyä,miten
lapsen oikeus oppimiseen toteutuu.Tuo on kysymys mikä kytkeytyy osaamiseen.Pystynkö tarjoamaan tälle lapselle sen mitä hän tarvitsee.Tämä kolmiportaisen tuen malli ja inkluusio toteutettiin hätäisesti.Ensin hutkittiin ja sitten vasta tutkittiin.Lapsen oikeudet oppimiseen ja hänelle sopivaan tapaaan eivät toteudu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti