maanantai 6. maaliskuuta 2017

Muutoksessa

Entinen kollega kirjoitti taannoin muutoksesta ja siihen liittyvistä teorioista koulun näkökulmata katsoen.Asia on monellakin tapaa mielenkiintoinen kun peruskoulussa uutta opsia jalkautetaan käytäntöön. Voi kaiketi rehellisesti kirjoittaa ja todeta ettei muutosteoriat ole ominta aluetta joten innostuin tutkailemaan teorioita asiasta.
Kävin pintapuolisesti Lewin, Druckerin, Mckinseyn ja Burnesin malleja. Vaikka muutosta peilataan osassa liiketalouden näkökulmasta , löytyy muutokselle paljon tekijöitä jotka soveltuvat koulun muutosta tarkastellessa.

Lähes poikkeuksetta muutos luo epävarmuutta , vanhentuneet tavat luovat turvallisuutta.

Onko muutos pintapuolinen ja kosmeettinen vai tavoitellaanko pysyvää pitkäkestoista ja syvällistä muutosta muutosta

Hyvin johdetussa muutoksessa viestintä on avainasemassa

Muutos harvoin onnistuu ylhältä annettuna tai käskytettynä vaan lähtee korvien välistä, se tekeekin siitä usein raskaan ja hitaan prosessin

Esimiehen tulee kestää se epävarmuus miten työntekijät muutoksen kokevat, on muuten helpommin sanottu kuin tehty.

Miten muutos sitten onnistuu ? Lähes poikkeuksetta kaikki muutosteoreetikot nostivat sitouttamisen yhdeksi ratkaisevista tekijöistä muutoksessa. Ajan lisäksi muutos tarvitsee ennen kaikkea poisoppimista vanhasta ja tukea uuden oppimiseen. Tässä on kyllä paradoksia kerrassaan kun köyhät koulutoimet joutuvat kouluttamisesta ehkä tinkimään.

Muutos tarvitsee myös johtamista pitkäjänteisesti ja sen haasteet ovat mittavat.Eihän yksi blogi edes riitä niitä kiteyttämään joten kiteytän senmyöhemmin omana blogina








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti