sunnuntai 5. maaliskuuta 2017

skolan och framtid

Vi går nu mot en framtid med ökad globalisering och med större fokus på miljö och hållbar utveckling. Tekniken utvecklas i snabb takt och den kulturella mångfalden ökar.Det sätter nya krav på utbildningen och lärarnas arbete.Därför skall man akta sig för att klamra sig fast vid gamla mönster endast av den orsaken att det är trygga.Detta innebär också att lärarens kunskapsmässiga makt börjar försvinna medan förmågan att placera elevernas kunskap i rätta referensramar betonas. Lärarens roll förstärks också i att stimulera eleverna och att förädla och bredda deras kompetens.

Det är oundvikligt att datorer och nya medier kommer att tas i bruk i större skala, men är det alltid bra? Nya möjligheter erbjuds, men en mer avancerad teknik kräver också mycket avancerat teknologiskt kunnande från lärarnas sida. Om datorerna till exempel inte fungerar blir systemet samtidigt väldigt sårbart. Hela undervisningen kan totalkollapsa på en sekund och lektionen bli lidande om lärarens tid går åt till att reda ut tekniska problem.


En aktiv samhällsvetare, mångsidig fostrare och motiverande handledare. Vad förväntas av vår tids lärare och hur samverkar rollen som lärare och tränare? Den moderna lärarens uppgift blir allt mer att fungera som handledare i inlärningen medan rollen som allvetande auktoritet luckras upp. Kanske kan den nya lärarrollen jämföras lite med en tränares?

Skolans uppgift är enligt min mening att lära basfärdigheter men det behövs också förändring i lärarens roll

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti