maanantai 5. tammikuuta 2015

Puun piirtämistä

Kun uutta tietotekniikka ja sovelluksia tulee markkinoille, niin lähes poikkeuksetta sisälläni herää utelias ja kokeilunhaluinen pikkupoika. Ammatin puolesta ensimmäisellä sijalla tulisi olla pedagogiikka ja vasta sitten tulla " rauta". Toisaalta ei näitä voi erottaa vaan asiat kulkevat usein käsi kädessä. Tablettien kokeilusta ja käytöstä on poikinut pedagogisia sovelluksia, niin  ohjelmissa kuin tavoissa hyödyntää tabletteja kouluissa. Omalle työpaikalle ensimmäinen Ipad 1 hankittiin 2010 kokeiltavaksi. Kokeilusta teki haastavan sen ettei talossa ollut vielä silloin langattomia verkkoja vaan yhteys jaettiin matkapuhelimesta. Nyt tuo ensimmäinen tabletti tuntuu jo kovin raskaalta kädessä, mutta toimii silti opetustarkoituksessa. Ensimmäisessä versiossa ei ollut kameraa. Kun seuraava Ipad lanseerattiin niin kamera oli tullut lisäominaisuutena. Viiden edellisen lukuvuoden aikana tabletti on vakiinnuttanut paikkansa oppimisen apuvälineenä. On korostettava sitä että kysymys on vain apuvälineestä ei itsetarkoituksesta.
En ole piirtäjä mutta innostuin kuvaamaan koulumme osalta tieto- ja viestintätekniikan kehitystä puun muotoon.Vastoin parempaa käsitystäni asiasta, puun rungon muodostaa laitteiden kehitys ja lisääntyminen. Kauniisiin lehtiin päästään suunnitelmallisuudella, mutta tilaa pitää olla myös prosessille ja sille mitä prosessit tuottavat. Kun koulutuksen järjestäjä määrittelee mihin " paljon puhuttua" Wilma-järjestelmää käytetään, niin pitkällä aikavälillä syntyy kokemuksista viestintästrategia. Mihin sähköistä järjestelmää kannattaa käyttää kodin ja koulun välisessä viestinnässä ja mihin ei kannata.
Sähköiset oppimateriaalit ovat toinen hyvä esimerkki siitä miten kokeilu ja käyttöönotto tuottavat tietoa käytettävyydestä, sopivuudesta ja taloudellisuudesta versus perinteiset opettajan oppaat ja lisämateriaalit.
Puusta jäi varmaan uupumaan kauniita oksia ja lehtiä mutta asian luonnostelu auttoi itseä hahmottamaan ison kokonaisuuden mihin tieto- ja viestintätekniikka liittyy koulussa


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti