torstai 23. huhtikuuta 2015

Huhtikuun kirja- Hauskan oppimisen vallankumous

Maaliskuussa tarjoutui mahdollisuus kuunnella Lauri Järvilehtoa. Hänen kirjansa hauskasta oppimisesta sopii opettajille, huoltajille ja kaikille oppimisesta kiinnostuneille. Hyvän kirjan referoiminen tekee harvoin oikeutta kirjalle joten suosittelen lukemista.
Poimin kuitenkin kirjasta 10 kohtaa ajatuksia herättämään.

1 Oppiminen ulottuu kauas luokkahuoneen neljän seinän ulkopuolelle. Oppimista tapahtuu missä vain ja kaikkialla.
2 Lasten ollessa kiinnostuneita he kykenevät hämmästyttäviin saavutuksiin. Vastaavasti innostumattomuus johtaa oppimistulosten romahtamiseen.
3 Hauskuus ja leikki ovat keskeisiä asioita tehokkaan oppimisen kannalta.
4 Sitoutuminen, sisäinen motivaatio ja flow ovat avaintekijöitä kestävien oppimiskokemusten luomisessa, erityisesti uusien taitojen omaksumisessa ja tiedon ymmärtämisessä.
-
sisäinen motivaatio tarkoittaa toimintoja, joita ihminen tekee niiden itsensä takia ja tyydyttääkseen tarpeitaan. Sisäinen motivaatio lisää hyvinvointia paremmin kuin ulkoinen motivaatio esim. raha ja maine.
-
flow on neljän ehdon täyttymistä; täydellistä keskittymistä tekeillä olevaan tehtävään, konkreettista palautetta tehtävästä, tehtävällä on selkeä tavoite ja tarkoitus, taidot ja tehtävän asettamat vaatimukset ovat tasapainossa.
5 Innostus ja intohimo ovat määrätietoisen oppimisenavaintekjöitä
6 Aivot kehittyvät kokemuksen ja harjoituksen ansiosta. Ajattelu kehittyy toiston ja assosiaation ansiosta.
7 Geenit eivät rajoita, mitä voit tehdä mutta ne rajoittavat paljon sitä mitä haluat tehdä. Lahjakkuus vaatii asiassa kuin asiassa harjoittelua.
8 Leikkiminen on ratkaisevan tärkeää myös oppimisen kannalta. Neurotieteen tutkimus on osoittanut että aivojen koolla ja leikkisyydellä on vahva yhteys.
Videopelien saapumisesta asti huoltajilla on ollut huoli sisällön vaikutuksesta lapseen. Pelaamiseen liittyy kaksi tärkeää asiaa. Pelit vaikuttavat kuten kaikki kokemukset mutta kokemusten vaikutus käyttäytymiseen vaatisi tuhansien tuntien toistoa. Oppimispelit yhdessä muiden oppimismenetelmien kanssa saattavat muuttaa oppimista itseohjautuvuuteen ja sisäisen motivaation lisääntymiseen oppia.
10 Koulutuksen tulisi kulkea kohti oppimiskeskeistä koulutusta. Tulevaisuuden oppimiseen liittyvätmobiilioppiminen, oppimiseen innostava ympäristö, inspiroiva luokkahuone,.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti